برنامه ساخت جادههای روستایی چین؛ راهی برای رهایی از فقر
بر اساس کتاب سفیدی که روز جمعه ۲۹ نوامبر (۹ آذر) منتشر شد، چین از طریق اشتراک گذاری تجربیات خود در پشتیبانی از ایجاد زیرساختهای جادهای روستایی در کشورهای در حال توسعه، کمکهای شایانی به کاهش فقر، بهبود رفاه مردم و ترویج توسعه جهانی پایدار کرده است.
این کتاب سفید با عنوان «جادههای روستایی چین در عصر جدید»، توسط «دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی» منتشر شده و دستاوردها و دیگاه توسعه جادههای روستایی از سال ۲۰۱۲ را برجسته ساخته و در عین حال تخصص و مهارت چین را با دیگر کشورهای در حال توسعه به اشتراک گذاشته است.
«لی یانگ» معاون وزیر حمل و نقل تاکید کرد که این کتاب سفید تلاشهای چین برای پیشبرد توسعه جادههای روستایی در سطح جهان را با ترویج استانداردهای فنی، اشتراک گذاری رویکردهای توسعه و حمایت از پروژههای جادههای روستایی محل برجسته ساخته است.
بر اساس این کتاب سفید، چین طی سالها، استانداردهای فنی کاربردی و قابل انطباق را برای مهندسی بزرگراه متناسب با نیازهای منطقهای مختلف ارائه کرده است. چین یک سیستم در سطح جهانی از استانداردها و مشخصات فنی برای مهندسی بزرگراه ایجاد کرده که شامل نوآوری در تکنیکها، تجهیزات و مواد است.
تا به امروز ۷۳ استاندارد صنعتی به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و روسی منتشر شده که حوزههای فنی کلیدی شامل ساخت و ساز، تعمیر و نگهداری و ارزیابی کیفی بزرگراهها، پلها و تونلها را تحت پوشش قرار میدهد.
این استانداردها در صدها پروژه در دهها کشور از جمله راههای روستایی نپال و موزامبیک، به کار گرفته شده است.
«بزرگراه کاراکورام» که بخشی از «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» (CPEC) محسوب میشود، با استفاده از استانداردهای شرکتهای چینی ساخته شده و در رقابتهای «اخبار مهندسی-ثبت بهترین پروژههای جهانی» جایزه دریافت کرد.
چین علاوه بر کمکهای فنی، پلتفرمهایی را برای تبادلات و همکاری بینالمللی راه اندازی کرد و در عین حال به ترویج ابتکاراتی مثل برنامههای آموزشی به منظور اشتراک گذاری مهارت توسعه راههای روستایی، پرداخته است.
چین سال گذشته میزبان «مجمع حمل و نقل پایدار جهانی» بود که نشان دهنده تعهد آن به پیشبرد توسعه حمل و نقل روستایی در حوزههایی گستردهتر و مفصلتر است.
طبق کتاب سفید مذکور، بیش از ۸۰۰ نفر از کشورهای در حال توسعه از ۲۸ جلسه آموزشی فنی ارائه شده توسط متخصصان چینی، شامل برنامه طراحی و مدیریت راه در بوتسوانا بهره بردهاند.
این مقام چینی به تلاشهای ساخت و ساز بعد از فاجعه در اکوادور به عنوان یک مثال اشاره کرد و گفت: چین از کشورهای در حال توسعه برای بهبود حمل و نقل روستایی از طریق مشارکت در پروژه، کمک فنی و منابع انسانی پشتیبانی کرده است.
فاز یک پروژه ساخت پسازلزله اکوادور شامل بهسازی یک جاده شنی ۳۳.۸ کیلومتری و ساخت یک پل ۱۷۷ متری بود.
این پروژه که در سال ۲۰۱۶ پس از زلزله ۷.۸ ریشتری شروع شد و سال گذشته به پایان رسید، شریانهای حمل و نقل کلیدی را در شمال مرکزی اکوادور به هم متصل میسازد و آسانترین مسیر را بین منطقه و سواحل اقیانوس آرام فراهم کرده است.
کتاب سفید تاکید میکند: ساخت این پروژه به شکلی قابل توجه حمل و نقل محصولات کشاورزی مانند نخل، نیشکر و کاکائو را تسهیل کرده، ایمنی جاده را افزایش داده و باعث توسعه اقتصادی در نواحی روستایی شده به گونهای که حدود ۱.۵ میلیون نفر از ساکنین در امتداد این مسیر، منتفع شدهاند.
این کتاب سفید میافزاید چین از سال ۲۰۱۸ از ۲۴ کشور در حال توسعه مانند کامبوج و صربستان در ساخت و تعمیر بزرگراه و پل حمایت کرده و به آنها در بهبود زیرساخت حمل و نقل کمک نموده است.