چرا جهان به «زنجیره» چین نیاز دارد؟
دومین نمایشگاه بینالمللی زنجیره تامین چین از بیست و ششم تا سی ام نوامبر در پکن برگزار میشود و تعداد زیادی از نمایندگان شرکتهای بین المللی در آن حضور یافتهاند. با در نظر گرفتن تمام بخشهای نمایشگاه شامل نمایش کل زنجیره صنعتی “یکپارچه چین و کشورهای خارجی” تا منطقه جدید نمایشگاهی زنجیره تولید پیشرفته، میتوان مشاهده کرد که با وجود افزایش مساحت نمایشگاه زنجیره تأمین چین، هنوز هم نمیتواند به طور کامل پاسخگوی تمام نیازهای مختلف متقاضیان باشد. این به چه معناست؟ چرا جهان به «زنجیره» چین نیاز دارد؟
در مورد شرکتهای خارجی، اولین چیزی که برای آنها اهمیت دارد، فرصتهای تبادل و همکاری ناشی از بستر ایجاد شده توسط «زنجیره» تأمین چین است. نمایشگاه زنجیره تامین چین به عنوان اولین نمایشگاهی است که یک کشور در جهان با موضوع زنجیره تامین برگزار میکند و اکنون به یک محصول عمومی بینالمللی تبدیل شده که تمام کشورهای میتوانند از آن بهره ببرند. یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه امسال، حضور مشترک شرکتهای چینی و خارجی در نمایشگاه است؛ به عنوان مثال، چهار شرکت ریوتینتوی بریتانیا، بوش آلمان، بائووو و اکسپنگ چین به طور مشترک از زنجیره خودروهای هوشمند خود در این نمایشگاه رونمایی کردند.
علاوه بر این، شرکتهای خارجی به توانایی چین برای «پیوند» با جهان نیز اهمیت بسیار میدهند. چین به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده و یکی از کشورهای بزرگ در بخش تجارت جهان، یک حلقه کلیدی در زنجیره تولید و عرضه جهانی است. از یک سو، چین با ارائه محصولات مقرون به صرفه و باکیفیت به مصرفکنندگان سراسر جهان، تضمینکننده مهم عملکرد تمام جنبه های اقتصاد جهانی است؛ به عنوان مثال، گروه بریتانیایی ریوتینتو پس از حدود یک دهه همکاری با شرکت چینی بائو تونگ ووشی، به این ارزیابی رسیده که تسمههای نقاله تولید این شریک چینی میتوانند ۲۴ ساعت شبانه روز تحت شرایط آب و هوایی شدید در مناطق مختلف مانند ایالات متحده، استرالیا، غرب آفریقا یا مغولستان به خوبی کار کنند.
از سوی دیگر، چین کاملترین ردههای صنعتی و امکانات پشتیبانی مطابق با استانداردهای سازمان ملل متحد را در اختیار دارد. «وجود یک زنجیره صنعتی کامل تنها در یک جاده و خارج شدن یک خودرو از خط تولید تنها در ۴۰ ثانیه»، نمونه ای از قابلیتهای پشتیبانی صنعتی چین است که با بهبود قابل توجه کارآیی عملیاتی شرکتهای خارجی، هزینههای عملیاتی آنان را کاهش داده است. این راحتی و کارآیی، دقیقا همان دلیلی است که شرکت های خارجی زنجیره تامین خود را در چین گسترش داده اند. به گفته تیم کوک، مدیر عامل اپل: “بدون چین، امروز اپل وجود نداشت”، گروه فولکس واگن آلمان، چین را به عنوان “خانه دوم” خود تلقی می کند. نرخ بومی سازی قطعات اَبَرکارخانه تسلا در شانگهای از ۹۵ درصد فراتر رفته است و …
از منظر درازمدت، در عصر جهانی شدن اقتصاد، تنها با پایبندی به همکاری باز در زنجیره تولید و عرضه جهانی، میتوان به توسعه برد-برد دست یافت. چین همراه با پیشبرد فعالانه روند ایجاد یک اقتصاد جهانی باز و تلاش برای حفظ ثبات زنجیره های تولید و تامین، موجب تقویت اعتماد شرکت های خارجی برای ادغام فعال با زنجیره تأمین خود شده است. نظرسنجی اخیر شورای ترویج تجارت بینالمللی چین از بیش از ۴۰۰ شرکت خارجی نشان میدهد که بیش از ۶۰ درصد از این شرکتها معتقدند که سیاستهای چین اثر حمایتی خوبی دارد و به طور کلی عزم چین برای گسترش گشایش در سطح بالا را حس کردهاند.