رکورد فروش تسلا؛ گواه رونق و پویایی اقتصاد چین

با وجود کاهش ۱.۱ درصدی عرضه جهانی خودروهای الکتریکی تسلا، این خودروساز آمریکایی با افزایش ۸.۸ درصدی فروش در چین به رکورد فروش بیش از ۶۵۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ رسید. محبوبیت تسلا در بازار چین و فروش ۳۶.۷ درصد از کل خودروهای سال گذشته به متقاضیان چینی به روشنی نشان از باز بودن و پویایی اقتصاد چین دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از «جان جِنگ»، رئیس بخش پیش بینی عملکرد بازار چین شرکت مشاوره «گلوبال دیتا» در لندن نوشت: «ثبت یک رکورد فروش جدید برای این خودروساز آمریکایی در چین آن هم در حالی که میزان عرضه جهانی محصولات آن کاهش یافته، بازتابی از چشم انداز خودروهای برقی در جهان را نشان می‌دهد، زیرا چین تنها بازار عمده این خودروها به شمار می‌رود که همزمان با کوچک شدن و یا حتی کاهش سریع ارزش بازارهای دیگر، توانسته با قدرت رشد کند.

به گزارش رویترز، در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۴، ۷۰ درصد از فروش جهانی خودروهای الکتریکی  و هیبریدی جهان به چین اختصاص داشته و در طول سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از افزایش فروش جهانی خودروهای برقی و هیبریدی متعلق به چین بوده است.

سال‌هاست که دولت چین با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات مشخص مانند افزایش نهاده‌های مالی، از بین بردن موانع بازار و جستجو برای یافتن زمینه‌های جدید مصرف در تلاش برای افزایش مصرف در کشور بوده است.

با چنین پس‌زمینه‌ای، اکنون مصرف به موتور اصلی رشد اقتصادی چین تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۴، مصرف، ۴۹.۹ درصد از رشد اقتصادی چین را به خود اختصاص داده و از این نظر به میزان قابل توجه از بخش سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است.

ثبت رکورد جدید فروش تسلا در چین همزمان با کاهش عرضه جهانی خودروهای آن، به خوبی باز بودن بازار چین را نشان می‌دهد، چرا که موانع تجاری موجود در برخی بازارهای غربی یکی از دلایل کاهش عرضه تسلا در جهان بوده است.

در چنین شرایطی که تمایل به حمایت‌گرایی اقتصادی در سراسر جهان در حال افزایش است، چین درهای خود را بیش از پیش به روی جهان گشوده و از این طریق برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی فرصت‌های بیشتری را ایجاد کرده است. در حالی که برخی از کشورهای غربی بارها با ایجاد موانع تجاری در تلاش برای «حفاظت» از صنایع داخلی خود بوده‌اند، چین در نوامبر سال گذشته تعداد موارد محدودیت سرمایه‌گذاری را از ۳۱ مورد به ۲۹ مورد کاهش داده و تمام محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید را برداشته است. چندین دهه است که چین به طور مداوم قوانین و مقررات خود را بهبود بخشیده و یک پایه نهادی محکم برای گشایش در سطح بالا را ایجاد کرده است.

عکس:کارخانه اَبَرکارخانه تسلا در منطقه آزاد تجاری آزمایشی ناحیه جدید لین‌گانگ در شهر شانگهای واقع در شرق چین، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ (عکس از شین‌هوا)

در نتیجه همین اقدامات بود که سرمایه‌گذاری خارجی به سوی چین سرازیر شد. در سال ۲۰۱۹، تسلا اولین اَبَرکارخانه خود در خارج از ایالات متحده را در شانگهای چین راه‎اندازی کرد که بیش از نیمی از عرضه جهانی محصولات این خودروساز در آن تولید می‌شود. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، سپتامبر گذشته در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «کارخانه شانگهای ما با حداکثر ظرفیت کار می کند.»

به غیر از تسلا، خودروساز آلمانی  «ب ام و» نیز در ماه آوریل سال گذشته از افزایش ۲۰ میلیارد یوانی (۲.۸۱ میلیارد دلاری) سرمایه‎‌گذاری در خط تولید خود در شن‌یانگ چین خبر داد. دیگر خودروساز بزرگ آلمانی یعنی شرکت مرسدس بنز در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد قصد سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴ میلیارد یوان (۱.۹۷ میلیارد دلار) را به صورت مشترک با شرکای چینی خود دارد.

بر اساس گزارش شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین، از میان بیش از ۴۰۰ شرکت خارجی که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، حدود ۹۰ درصد از محیط کسب و کار چین راضی بوده‌اند و نزدیک به ۲۰ درصد قصد افزایش سرمایه‌گذاری در چین  را داشته‌اند.

افزایش رکورد فروش تسلا در چین همزمان با کاهش عرضه جهانی محصولات این کشور، مؤکد پویایی و باز بودن اقتصاد چین است. پتانسیل مصرف قوی در چین که در اثر ابتکارات و تعهد دولت چین به ایجاد یک محیط تجاری مطلوب ایجاد شده، جاری شدن سرمایه‌های خارجی قابل توجه به بازار چین را به دنبال داشته است.

چین همزمان با گشایش بیش از پیش درهای کشور و تقویت رشد اقتصادی خود، اکنون به عنوان یک بازیگر مهم در بازار جهانی خودروهای الکتریکی ایفای نقش می‎کند و از این طریق در حال ترسیم یک آینده‌ امیدوارکننده برای مشاغل داخلی و بین‌المللی در این صنعت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا