
آغاز چهل و دومین سفر اکتشافی چین به قطب جنوب با تجهیزات و تحقیقات جدید
چهل و دومین تیم اکتشافی قطب جنوب چین روز شنبه ۱ نوامبر (۱۰ آبان) از شانگهای عازم این سفر شد.
وی فوهای، رهبر و دانشمند ارشد این تیم، گفت: «در جریان این مأموریت، چین برای نخستین بار قصد دارد آزمایشهای حفاری علمی را در دریاچههای عمیق درون صفحه یخی داخلی قطب جنوب انجام دهد. با استفاده از سیستمهای حفاری آب گرم و ذوب حرارتی ساخت داخل، عملیات حفاری و نمونهبرداری تمیز از یخ با ضخامت بیش از ۳هزار متر انجام خواهد شد.»
دریاچههای زیریخی قطب جنوب با فشار بالا، دمای پایین، تاریکی و کممغذی مشخص میشوند و زیستبومی منحصربهفرد دارند که در خود بایگانی ارزشمندی از تاریخچه صفحه یخی و تغییرات اقلیمی جای داده است. بنابراین، مطالعه این دریاچهها برای درک فرآیندهای رسوبی و تکامل حیات از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای گسترش شناخت از نقش قطب جنوب در تغییرات اقلیمی جهانی، تیم اکتشافی چین دادههای مشاهداتی بلندمدت را در مناطق کلیدی مانند دریای آموندسن و دریای راس گردآوری خواهد کرد.
لانگ وی، معاون مدیر اداره قطب شمال و قطب جنوب چین، اظهار داشت: «افزایش مداوم توانایی ما در شناخت، حفاظت و بهرهبرداری از قطب جنوب نه تنها ضرورتی اجتنابناپذیر برای چین در مسیر تبدیل شدن به کشوری دریایی و نیرومند است، بلکه گامی مهم برای ایفای نقش در ایجاد جامعهای با آیندهای مشترک برای بشریت به شمار میرود.»
بهبود ایستگاه چینلینگ
ایستگاه چینلینگ در قطب جنوب در ۷ فوریه ۲۰۲۴ آغاز به کار کرد.
وانگ تائو، معاون سرپرست سفر و رئیس ایستگاه چینلینگ، گفت: «در این مأموریت، به بهبود ساختمان تحقیقات علمی، شبکه ارتباطی و سایر زیرساختهای پشتیبانی در ایستگاه چینلینگ ادامه خواهیم داد تا توان عملیاتی و پشتیبانی علمی ایستگاه بیش از پیش تقویت شود.»
او افزود که تیم عملیات همچنین قابلیت اطمینان و سازگاری سیستمهای نمکزدایی، انرژی بادی و فتوولتائیک ساخت داخل که پیشتر نصب شدهاند را مورد بررسی و تأیید مجدد قرار خواهد داد.
در جریان ساخت ایستگاه چینلینگ، چین برای نخستین بار یک سامانه انرژی تجدیدپذیر ترکیبی شامل باد، خورشید، هیدروژن و ذخیرهسازی انرژی را به کار گرفت که مصرف سالانه سوخت فسیلی را بیش از ۱۰۰ تن کاهش داد. حتی در شبهای قطبی بدون باد و نور خورشید، این ایستگاه قادر است حدود ۲.۵ ساعت با انرژی سبز ذخیرهشده فعالیت کرده و ابزارهای علمی و تجهیزات حیاتی را با انرژی پاک به کار اندازد.
تیم ساخت و ساز همچنین انبار لجستیک هوشمند ایستگاه چینلینگ و سامانه کنترل ایمنی هوشمند را نصب و بهینهسازی خواهد کرد. این انبار با استفاده از رباتهای قطبی و پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان مدیریت بدون سرنشین در تمام مراحل را فراهم میکند و راندمان جابهجایی مواد را تا ۴۰ درصد افزایش میدهد.
آزمایش تجهیزات جدید
در طول این مأموریت، مجموعهای از فناوریهای نوین در محیط طبیعی و یخی قطب جنوب مستقر و آزمایش خواهد شد. از جمله، خودروی ششچرخ Snow Leopard که به طور مستقل در چین طراحی و تولید شده و همچنین تجهیزات یدککشی کاملاً هیدرولیکی پرقدرت THT550 از جمله سختافزارهای اصلی برای آزمایش میدانی هستند.
افزون بر این، چندین سامانه پیشرفته شامل فناوریهای مشاهده خودکار، سنجش از راه دور ماهوارهای، شناورهای زیرآبی زیستمحیطی و سامانه تور هماهنگ برای تحقیق درباره کریل، در عمل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
این سفر اکتشافی، بیش از ۵۰۰ عضو از بیش از ۸۰ مؤسسه در سرزمین اصلی چین را در کنار پژوهشگرانی از بیش از ۱۰ کشور و منطقه، از جمله تایلند، شیلی، پرتغال و مناطق اداری ویژه هنگکنگ و ماکائو گرد هم آورده است تا همکاری علمی بینالمللی را گسترش دهد.
لانگ وی گفت: «این مأموریت توسط یخشکنهای تحقیقاتی قطبی شوئهلونگ و شوئهلونگ ۲ پشتیبانی میشود.» او افزود که این تیم تا ماه مه ۲۰۲۶ مأموریت خود را به پایان رسانده و به چین بازخواهد گشت


