نمایشگاه طب سنتی چینی و فرصتهای جدید همکاری بینالمللی
نمایشگاه طب سنتی چینی (TCM) در استان آنهوی در شرق چین برگزار شد و شمار زیادی از بازرگانان بینالمللی را جذب کرد. این رویداد فرصتی برای تقویت دسترسی جهانی به طب سنتی چینی فراهم آورده است.
نمایشگاه بینالمللی طب سنتی چینی (بوجو) ۲۰۲۵ و چهل و یکمین نمایشگاه ملی تجارت طب سنتی چینی در شهر بوجو، میزبان حدود ۱۲۰ مهمان خارجی از ۱۳ کشور بود؛ افرادی شامل بازرگانان و نمایندگان انجمنهای طب سنتی.
بوجو، که به «پایتخت صنعت گیاهان دارویی چین» شهرت دارد، بزرگترین بازار و مرکز توزیع گیاهان دارویی این کشور را در خود جای داده است.
در میان بازرگانان خارجی، نگوین هونگ تان، مدیرکل شرکت طب سنتی تانگ لانگ از ویتنام، نیز حضور داشت. او علاوه بر جستجوی تأمینکنندگان گیاهان دارویی، امیدوار بود با کشاورزان محلی درباره روشهای کشت گفتوگو کند و درباره تشخیص و درمان در طب سنتی چینی بیاموزد تا آن را با طب سنتی ویتنام بهتر ادغام کند.
شرکت نگوین سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن گیاه دارویی از چین وارد میکند. او گفت: با توجه به اینکه اثربخشی طب سنتی چینی بیش از پیش در سطح جهانی شناخته میشود، این طب در ویتنام نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
وی همچنین افزود شباهتهای موجود میان طب سنتی ویتنام و چین، زمینه گسترش آن را تسهیل کرده است.
لئونگ یی پیائو، مدیرعامل تالار پزشکی وانفونگ و نایبرئیس انجمن پزشکی چینی مالزی، نیز از پذیرش روزافزون طب سنتی چینی سخن گفت. شرکت او بیش از ۲۰۰۰ نوع گیاه دارویی و دمنوش گیاهی را در مالزی عرضه میکند و طی سالهای اخیر رشد مداوم فروش داشته است.
او افزود: من همچنین یک کلینیک طب سنتی چینی اداره میکنم که طب سوزنی، ماساژ و درمانهای فیزیکی دیگر ارائه میدهد و سالانه به بیش از ۱۰ هزار مشتری خدمات میدهد. به گفته لئونگ، افزایش شمار این کلینیکها باعث شده طب سنتی چینی به بخشی از زندگی مردم مالزی تبدیل شود.
از آسیای جنوب شرقی گرفته تا اروپا و آفریقا، دامنه تأثیر طب سنتی چینی در حال گسترش است. آمار اداره ملی طب سنتی چین نشان میدهد که این طب در ۱۹۶ کشور و منطقه مورد استفاده قرار میگیرد. چین همچنین با بیش از ۴۰ دولت خارجی و چندین سازمان منطقهای و بینالمللی توافقنامه همکاری در این زمینه امضا کرده است.
شرکتهای داروسازی چینی نیز حضور پررنگی در بازارهای خارجی دارند. شرکت داروسازی آنهوی جیرن در سال ۲۰۱۸ وارد بازار اروپا شد و تاکنون ۱۹۳ نوع از گرانولهای طب سنتی چینی خود را با موفقیت از آزمایشهای رسمی کیفیت آلمان گذرانده و آنها را در بازار اتحادیه اروپا عرضه کرده است.
جو چیانگ، معاون مدیرکل این شرکت، گفت: طب سنتی چینی برای صادرات با چالشهایی همچون الزامات متفاوت ثبت، نبود استانداردهای مشترک و موضوعات مرتبط با مالکیت معنوی روبرو است.
او افزود: ما در حال جستجوی راهکارهای جدید برای عرضه گستردهتر محصولات خود هستیم، از جمله همکاری نزدیکتر با مؤسسات تحقیقاتی خارجی برای اثبات علمی اثربخشی طب سنتی چینی.
این شرکت علاوه بر داروهای ثبتشده، محصولات بهداشتی TCM را نیز در اروپا معرفی کرده است. اوایل امسال، یکی از نوشیدنیهای گیاهی این شرکت در برخی کافهها و داروخانههای هامبورگ آلمان عرضه شد. ژو این اقدام را مسیری برای آشنایی بیشتر مردم اروپا با طب سنتی چینی دانست و گفت: ما قصد داریم فرهنگ سلامت طب سنتی چینی را از طریق محصولات خوراکی گیاهی که میتوانند هم غذا و هم دارو باشند، در زندگی روزمره اروپاییها بگنجانیم.
طب سنتی چینی همچنین در آفریقا رواج بیشتری یافته است. چین با کشورهایی مانند الجزایر و غنا تفاهمنامه همکاری امضا کرده و مراکز طب سنتی چینی را در کشورهایی چون کومور و زیمبابوه تأسیس نموده است. پروژه ضد مالاریا مبتنی بر آرتمیسینین نیز نمونهای از دستاوردهای آن در این قاره به شمار میرود.
کارآفرینان جوان چینی نیز با استفاده از تجارت الکترونیک به توسعه بازارهای خارجی کمک میکنند. از سال ۲۰۲۳ که نخستین فروشگاه آنلاین خود را در یک پلتفرم مالزیایی راهاندازی کردند، سونگ یه ۲۷ ساله و تیمش ۸ فروشگاه از این نوع ایجاد کردهاند. آنها بیش از ۳۰ محصول گیاهی خوراکی از جمله دمنوشهای گیاهی را عرضه میکنند و فروش آنها در نیمه نخست ۲۰۲۵ از ۵ میلیون یوان (۷۰۴ هزار دلار) فراتر رفته است.
سونگ، مدیرکل گروه توسعه صنعت سلامت آنهویی بافانگ، گفت: تجارت الکترونیک امکان دسترسی گستردهتر و هزینه کمتر را فراهم میکند. ترکیب پلتفرمهای محلی با انبارهای خارج از کشور این امکان را میدهد که مشتریان مالزیایی ظرف سه روز پس از ثبت سفارش، کالاهای خود را دریافت کنند.
او افزود این مدل در آینده در کشورهای بیشتری برای ترویج محصولات دارویی و مفاهیم سلامت چینی تکرار خواهد شد.
سونگ درباره آینده جهانی طب سنتی چینی خوشبین است و گفت: اگرچه این طب ریشهای چند هزار ساله دارد، اما با نوآوری و انطباق با استانداردهای بینالمللی در حال پیشرفت است. ارزش آن بدون شک توسط افراد بیشتری در سراسر جهان شناخته خواهد شد