انعطافپذیری اقتصاد چین در برابر چالشها با تداوم رشد و پویایی
دادههای که رسمی روز جمعه ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) منتشر شد، نشان داد که اقتصاد چین با عبور از محیط پیچیده خارجی و چالشهای آبوهوایی داخلی، در ماه جولای رشد قابل توجهی را حفظ کرده و انعطافپذیری و پویایی خود را به نمایش گذاشته است.
طبق گزارش اداره ملی آمار چین ، شاخصهای کلیدی ماه گذشته، از جمله تولید صنعتی، خردهفروشی، سرمایهگذاری و تجارت خارجی همچنان روند افزایشی داشتهاند، در حالی که اشتغال به طور کلی ثابت مانده است.
دادههای اداره ملی آمار نشان میدهد که تولید صنعتی در ماه جولای نسبت به سال جولای گذشته ۵.۷ درصد افزایش یافته و تولیدات با فناوری پیشرفته با رشد ۹.۳ درصدی پیشتاز بوده است. سرمایهگذاری در داراییهای ثابت طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۱.۶ درصد رشد داشته است.
هزینههای مصرفکننده، که امسال در اولویت دستور کار اقتصادی کشور قرار دارد، همچنان رو به افزایش است. فروش خردهفروشی کالاهای مصرفی در هفت ماه نخست سال جاری ۴.۸ درصد و فروش خردهفروشی خدمات ۵.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۴ رشد داشته است.
طبق گزارش اداره ملی آمار چین ، فروش خدمات مشاوره و اجاره سفر، حملونقل و خدمات فرهنگی، ورزشی و سرگرمی، همگی رشد دو رقمی را تجربه کردهاند.
فو لینگهویی، سخنگوی اداره ملی آمار، با اشاره به فشارهای ناشی از حمایتگرایی تجاری و یکجانبهگرایی و همچنین اثرات کوتاهمدت شرایط نامساعد آبوهوایی گفت که اقتصاد چین «پیشرفت مداوم» داشته است؛ پیشرفتی که با سیاستهای کلان پیشگیرانهتر و تقویت محرکهای جدید رشد پشتیبانی میشود.
وی تأکید کرد که سیاستهای دولت برای افزایش مصرف، مانند برنامه تعویض کالاهای مصرفی، به رشد ادامه داده است. در میان خردهفروشان بزرگ، فروش لوازم خانگی و تجهیزات صوتی و تصویری در ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۲۸.۷ درصد و فروش مبلمان ۲۰.۶ درصد رشد داشته است.
روند ارتقای مصرف نیز آشکار بود؛ بهگونهای که فروش کالاهای ورزشی و سرگرمی و همچنین جواهرات در ماه جولای به ترتیب ۱۳.۷ درصد و ۸.۲ درصد افزایش یافته است.
فو خاطرنشان کرد که موتورهای جدید رشد به شکلی پیوسته تقویت شدهاند. تولید خودروهای برقی، مدارهای مجتمع و رباتهای صنعتی از ژانویه تا جولای به ترتیب ۳۲.۹ درصد، ۱۰.۴ درصد و ۳۲.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
با وجود عدم قطعیتهای جهانی، تجارت خارجی چین در ماه جولای عملکردی قوی داشت؛ به گونهای که کل واردات و صادرات کالا بر اساس یوان ۶.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که ۱.۵ درصد سریعتر از ماه ژوئن است.
فو به مطبوعات گفت که انعطافپذیری و مزیتهای تجارت خارجی چین در همکاری تجاری رو به رشد این کشور با سایر کشورها، محصولات بسیار رقابتی و پویایی شرکتهای تجاری نهفته است.
در حوزه اشتغال، نرخ بیکاری شهری مورد بررسی در ماه جولای ۵.۲ درصد بود که ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته، اما همچنان در محدوده سقف سالانه حدود ۵.۵ درصد قرار دارد. به گفته فو، این افزایش ناشی از عواملی مانند فصل فارغالتحصیلی و «افزایش فصلی» بوده است.
اشتغال در میان گروههای کلیدی بهطور کلی ثابت مانده است. نرخ بیکاری کارگران مهاجر روستایی در ماه جولای ۴.۹ درصد بوده که کمتر از میانگین نرخ بیکاری شهری در سطح ملی است.
فو لینگهویی با اشاره به بیثباتیها و عدم قطعیتهای خارجی، عرضه قویتر نسبت به تقاضا در بازار داخلی و مسائل ساختاری نوظهور هشدار داد که پایههای بهبود اقتصادی همچنان نیاز به تثبیت دارند.
با این حال، او گفت که شرایط و روندهای بنیادی برای توسعه بلندمدت بدون تغییر باقی مانده و با رشد تقاضای بازار، ارتقای نیروهای مولد باکیفیت، تداوم اصلاحات و گشایش و تأثیر مثبت مداوم سیاستهای دولت پشتیبانی میشود.
سخنگوی NBS افزود که چین در آینده تلاش خواهد کرد تداوم و ثبات سیاستها را حفظ کرده و در عین حال آنها را انعطافپذیرتر و قابل پیشبینیتر سازد، و تمرکز خود را بر حفظ اشتغال، مشاغل، بازارها و انتظارات پایدار بگذارد.
چین رشد اقتصادی سالانه خود را برای سال جاری در حدود ۵ درصد هدفگذاری کرده است. تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور طی نیمه نخست ۲۰۲۵،۵.۳ درصد نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۲۴ رشد داشته است.
ینس اسکلوند، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، گفت که این اتاق انتظار دارد چین امسال به هدف رشد تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۵ درصد خود دست یابد، بهویژه با توجه به پتانسیل مصرف.
وی در مصاحبه اخیر با شینهوا گفت: دلگرمکننده است که نرخ مصرف در چین در حال افزایش است. برخی از بخشهای مرتبط با مصرفکننده در اقتصاد چین هنوز نوپا هستند و ظرفیت رشد بالایی دارند.