نمایشگاه زنجیره تأمین چین؛ نمادی از تلاش جهانی برای همکاری و گشایش

نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تأمین چین( CISCE) ، نخستین نمایشگاه ملی جهان در حوزه زنجیره‌های تأمین، روز یکشنبه ۲۰ جولای (۲۹ تیر) یک دوره موفق دیگر را به پایان رساند. کارشناسان تأکید کردند که این نمایشگاه، نقش چین را به‌عنوان قطب اصلی زنجیره تأمین جهانی پررنگ‌تر ساخته است.

طی این نمایشگاه پنج ‌روزه، حدود ۱۲۰۰ شرکت و موسسه از ۷۵ کشور، منطقه و سازمان بین‌المللی شرکت کردند که ۳۵ درصد از آنها شرکت‌های خارجی بودند. شورای ترویج تجارت بین‌الملل چین (CCPIT)، که برگزارکننده این رویداد است، روز یکشنبه اعلام کرد تعداد غرفه‌داران آمریکایی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران چینی بر این باورند که برگزاری رویدادهایی مانند CISCE پیام روشنی را مخابره می‌کند مبنی بر اینکه چین، در شرایط تشدید موانع ضد جهانی‌شدن، همچنان به حمایت از تجارت آزاد و همکاری جهانی پایبند است.

به گفته کارشناسان، نمایشگاه مذکور نمونه‌ای از سیاست گشایش سطح بالای چین است؛ بازاری بسیار بزرگ همراه با یک اکوسیستم صنعتی کامل، که بستر رشد باثبات و قابل پیش‌بینی را در اختیار شرکت‌های بین‌المللی قرار می‌دهد. چین با رویکردی باز، فراگیر و نوآورانه، منافع حاصل از توسعه خود را به اشتراک می‌گذارد و فرصت‌های جدیدی برای همه طرف‌ها فراهم می‌کند تا تاب‌آوری و رقابت‌پذیری جهانی خود را افزایش دهند.

یکی از نکات برجسته این دوره از نمایشگاه، حضور بی‌سابقه شرکت‌های چندملیتی بود که تحلیلگران چینی آن را نشانه‌ای تازه از جذابیت زنجیره‌های تأمین قدرتمند و منعطف چین و بازار وسیع آن دانستند.

با وجود افزایش موانع حمایت‌گرایانه که تأثیر منفی بر زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهانی گذاشته، شرکت‌کنندگان خارجی از حدود ۷۵ کشور در این رویداد حضور یافتند.

غرفه‌دارانی از مناطقی متنوع، از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن گرفته تا شرکای ابتکار کمربند و جاده مانند صربستان، تایلند و اندونزی در این نمایشگاه شرکت کردند و به گفته تحلیلگران، این حضور گسترده نشانگر اجماع برای حفظ ثبات زنجیره تأمین جهانی است.

با وجود ادامه جنگ تعرفه‌ای آمریکا، تعداد غرفه‌داران آمریکایی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشت و این کشور همچنان بزرگ‌ترین گروه خارجی حاضر در نمایشگاه باقی ماند.

در جریان این دوره از CISCE، انویدیا تراشه‌ساز مشهور آمریکایی و شرکت چندملیتی فرانسوی اشنایدر التکریک برای نخستین بار در این رویداد حضور یافتند. همچنین شرکت اپل به‌همراه سه تأمین‌کننده چینی خود، غرفه‌ای را با بنری برپا کرد که روی آن نوشته شده بود: «بیش از ۸۰ درصد از ۲۰۰ تأمین‌کننده کلیدی اپل در چین تولید می‌کنند.»

در مقایسه با دوره پیشین، نمایشگاه امسال بر موضوعاتی مانند هوش تجسم‌یافته و اقتصاد در ارتفاع پایین تمرکز بیشتری داشت. شرکت‌های برجسته‌ای مانند Unitree Robotics  از هانگجو، BrainCo  و UBTECH Robotics بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دادند. همچنین اولین موتورسیکلت پرنده مسافربری دوزیست جهان، در کنار بیش از ۱۰۰ محصول دیگر رونمایی شد. انتظار می‌رود بخش نوآوری زنجیره‌ای که در دوره سوم CISCE راه‌اندازی شده، بیش از یک میلیارد یوان معاملات بالقوه فناوری ایجاد کند.

در این دوره برای نخستین‌بار، حضور پررنگ شرکت‌های خدمات‌محور نیز مشاهده شد که نشان‌دهنده گذار از «فروش محصول» به «فروش خدمات» و ارتقاء کلی زنجیره صنعتی است. با ادامه حرکت صنایع چین به سوی بخش‌های بالادستی زنجیره ارزش، پیشرفت در حوزه‌های نوظهور و راهبردی نیز فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کند.

این رویداد در حالی پایان یافت که چین، همزمان با تشدید یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی در برخی کشورها، فرایند گشودن بازار خود را عمیق‌تر می‌کند؛ رویکردهایی که جریان تجارت جهانی کالا و خدمات را مختل کرده و به رفاه مردم در سراسر جهان آسیب رسانده‌اند.

CISCE  نه فقط بستری برای چین جهت ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی در زنجیره‌های صنعتی و تأمین است، بلکه در دوران تشدید حمایت‌گرایی و تغییرات سریع فناورانه، به‌منزله یک «پناهگاه امن» و «شتاب‌دهنده» برای شرکت‌های جهانی نیز عمل می‌کند. چین با حفظ گشودگی پایدار، بازارهای مشترک و نوآوری مشارکتی، اطمینانی را برای مقابله با بی‌ثباتی‌های خارجی فراهم می‌آورد و شتابی باثبات برای تقویت زنجیره‌های تأمین جهانی عرضه می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا