باز بودن و رقابت منصفانه؛ ستونهای اصلی تقویت بازار ملی یکپارچه چین
در مرکز حمل و نقل هوایی شهری هِفِئی واقع در استان آنهوی (شرق چین) پرههای یک هواپیمای برقی با قابلیت برخاست و فرود عمودی (eVTOL) به آرامی شروع به چرخش میکنند تا این «تاکسی پرنده» در آسمان تابستانی به پرواز درآید.
این وسیله نوآورانه توسط شرکت Hefei Yi Aviation اداره میشود که در ماه مارس یکی از نخستین شرکتهای چینی بود که مجوز عملیاتی برای هواپیماهای بدون سرنشین مسافربری غیرنظامی را دریافت کرد.
لی شیائونا، مدیرکل این شرکت واقع در استان آنهوی در شرق چین گفت: شرکتهای چینی مدتهاست که توانایی طراحی و ساخت این نوع هواپیماها را دارند، اما به دلیل محدودیتهای نظارتی، بهرهبرداری از آنها دشوار بود.
اکنون با صدور گواهی صلاحیت پرواز، روند تجاریسازی هواپیماهای بدون سرنشین مسافربری در چین سرعت گرفته و نهادهای دولتی در کنار بازیگران صنعتی در حال تدوین استانداردها و تعریف مسئولیتها هستند.
با مشخص شدن ضوابط ورود و چارچوبهای تنظیمگری، اقتصاد کمارتفاع چین با سرعت در حال رشد است. آمارها نشان میدهد بیش از ۸۰ هزار شرکت در این حوزه فعالیت میکنند و بازار همچنان در حال گسترش است.
این رشد نشان دهنده تلاش دولت برای سادهسازی فرآیندهای مجوزدهی و افزایش تحرک بازار است. بازار پهناور و رو به رشد چین در میان فضای جهانی پر ابهام، مزیتی پایدار و کلیدی به شمار میرود. برای دستیابی به رشد باکیفیت و حرکت بهسوی یک الگوی توسعه نوین، شکلگیری یک بازار ملی یکپارچه ضروری است و مقامات محلی و ملی در سراسر کشور در حال گسترش تلاشهای خود برای تحقق این هدف هستند.
علاوه بر بخش هوانوردی، چین تدریجا مقررات ورود به بازار را تسهیل کرده و بخشهای بیشتری را به روی سرمایهگذاری خصوصی و خارجی گشوده و به این ترتیب، نوآوری و رقابت را تقویت کرده است.
در ماه آوریل، دولت چین نسخهای بهروزشده از فهرست منفی دسترسی به بازار را منتشر کرد و تعداد موارد محدود شده را از ۱۵۱ مورد در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۶ مورد کاهش داد. این اقدام برای ایجاد شفافیت بیشتر و افزایش اعتماد شرکتها صورت گرفته است.
شرکتهای خصوصی و خارجی با برداشته شدن موانع ورود به بازار در حال ورود به حوزههای جدید هستند. برای نمونه، شرکت Minospace در پکن، اخیرا قراردادی به ارزش ۸۰۴ میلیون یوان (۱۱۲ میلیون دلار) برای ساخت و پرتاب مجموعهای از ۱۰ ریزماهواره سنجش از دور منعقد کرده است. برای شرکتی که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده، این قرارداد نشاندهنده مشارکت پررنگتر بخش خصوصی در پیشبرد صنعت هوافضای چین است.
دولت چین در ماه فوریه به ۱۳ شرکت خارجی مجوز اجرای آزمایشی خدمات مخابراتی با ارزش افزوده را داد. در ماه مه نیز، شرکت Hong Kong Cell Valley تحت یک طرح آزمایشی در استان گوانگدونگ، فعالیت در شهر شنجن را آغاز کرد تا فناوریهای مربوط به سلولهای بنیادی انسانی و ژندرمانی را توسعه دهد.
گوئو لیان، معاون رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی در کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، اظهار داشت که همزمان با بهروزرسانی فهرست منفی، اصلاحات در روند تأییدیهها، ثبت و نظارت نیز در جریان است تا شرایط رقابت برابر برای همه شرکتها فراهم شود.
در منطقه خودمختار گوانگشی، مقامات محلی محدودیتهای تبعیضآمیز صدور مجوز برای دوچرخههای برقی اشتراکی را حذف کردهاند. همچنین در ووهان، استان هوبئی، خودروسازان و تامینکنندگان اتحاد صنعتی جدیدی را برای توسعه تراشههای خودرویی تشکیل دادهاند که همکاری بیشتر در زنجیره تامین را تقویت میکند.
این اقدامات به افزایش نرخ موفقیت شرکتهای خصوصی در مناقصات، رشد مدلهای نوین کسب و کار، توسعه صنایع نوظهور و کاربردهای نوآورانه منجر شده است.
همچنین، دولتهای محلی و ملی در تلاش هستند زیرساختها را بههم متصلتر کنند، هماهنگی صنعتی را بهبود دهند و اشتراکگذاری دادهها را افزایش دهند تا محیطی استاندارد، منصفانه و کارآمدتر برای تقویت قابلیتهای تجاری و شکوفایی بازار ملی ایجاد کنند.
دونگ یو، معاون اجرایی موسسه برنامهریزی توسعه چین در دانشگاه تسینگهوا گفت: داشتن یک بازار بزرگ، به تنهایی اثر مقیاس ایجاد نمیکند. برای تحقق همافزایی بین تولیدکنندگان بزرگ و شکلگیری یک بازار یکپارچه، اصلاحات ساختاری برای تلفیق منابع بازار ضروری است.
وی افزود: چین به اصلاحاتی قاطعانهتر برای بهبود قوانین دسترسی به بازار، ارتقای محیط تجارت و ایجاد یک بازار ملی یکپارچه نیاز دارد؛ بازاری که در آن نوآوری رشد کند و موتور رشد اقتصادی آزادتر به حرکت درآید.