شانگهای ۲۰۲۵؛ از رونمایی ۱۰۰ مدل جهانی تا نمایش جاذبه روزافزون صنعت خودروی چین

بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروی شانگهای یا نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ (Auto Shanghai 2025) از ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) تا ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) با وسعتی بی‌سابقه در این کلانشهر چین برگزار می‌شود.

با بیش از ۱۰۰ رونمایی جهانی و حضور پررنگ فناوری‌های هوشمند، این رویداد نه فقط نوآوری‌های خودرویی و فناوری‌های پیشرفته صنعت خودروی جهان را به نمایش می‌گذارد، بلکه «نقش محوری و جاذبه» فزاینده چین در عرصه جهانی را نیز برجسته خواهد ساخت.

این رویداد با شعار «استقبال از نوآوری، توانمندسازی آینده» در فضایی بالغ بر ۳۶۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود و میزبان حدود هزار شرکت پیشرو از ۲۶ کشور و منطقه جهان است.

«تسوی دونگ‌شو» دبیرکل «انجمن خودروهای سواری چین» در مصاحبه با روزنامه «گلوبال تایمز»، گفت: خودروسازان جهانی به شکلی فزاینده تصمیم می‌گیرند جدیدترین مدل‌های خود را در چین عرضه کنند، زیرا این کشور نه فقط بزرگترین بازار خودروی جهان، بلکه پویاترین و رقابتی‌ترین عرصه برای فناوری‌های پیشرفته است.

چین با دارا بودن مقیاس بازار عظیم، زنجیره صنعتی جامع و اکوسیستم فناوری کامل، بستری مناسب برای نوآوری فراهم کرده است. با شتاب گرفتن تحول بخش خودروی چین به سمت فناوری‌های هوشمند و انرژی‌های نو، شرکت‌های پیشرو جهانی بیش از پیش بازار چین را به عنوان آزمایشگاهی برای ارتقای مزیت رقابتی خود می‌بینند. اینجاست که آنها فناوری‌های خود را اصلاح و پیکربندی‌ها را بهینه می‌سازند، پیش از آنکه این نوآوری‌ها را در سطح جهانی عرضه کنند.

فناوری‌های مربوط به حوزه انرژی‌های جدید و هوشمند از برجسته‌ترین نکات نمایشگاه امسال هستند. از انقلاب‌ها در سیستم‌های موتور گرفته تا پیشرفت‌ها در کابین‌های هوشمند و سامانه‌های کمک‌راننده، خودروسازان چینی در حال برداشتن گامی بلند از برقی‌سازی به‌سوی حمل‌ونقل هوشمند هستند.

تسوی گفت: صنعت خودروسازی چین از مرحله دنباله‌روی به همگامی رسیده و اکنون در حوزه‌های کلیدی در حال پیشتازی است.

ادغام فناوری‌های پیشرفته مثل هوش مصنوعی (AI) و کلان‌داده‌ها در خودروهای هوشمند به یک نقطه کانونی جدید در نوآوری جهانی تبدیل شده است. خودروسازان چینی مثل «بی‌وای‌دی»، «جیلی»، «گریت‌وال» و «چری» از فوریه امسال شروع به ادغام هوش مصنوعی «دیپ‌سیک» کرده‌اند تا توسعه سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته را تسریع بخشند.

امسال چهلمین سالگرد برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای است. این نمایشگاه در چهار دهه گذشته همگام با صنعت خودروسازی چین رشد کرده و شاهد پیشرفت چشمگیر آن بوده است. چین طی ۱۶ سال پیاپی جایگاه نخست جهان را در تولید و فروش خودرو به خود اختصاص داده و در ۱۰ سال اخیر نیز در تولید و فروش خودروهای انرژی نو، پیشتاز جهانی بوده است. نمایشگاه خودروی شانگهای نه‌ فقط عرصه‌ای رقابتی برای خودروسازان به شمار می‌رود، بلکه بستری مهم برای چین، به‌عنوان یک قدرت بزرگ خودرویی و برای شانگهای، به‌ عنوان یک قطب صنعتی برجسته، به‌منظور همگامی با روندهای فناورانه جهانی و حتی پیشتازی در آنها محسوب می‌شود.

چین در آستانه برگزاری این نمایشگاه، گام مهم دیگری در مسیر گشایش صنعت خودروسازی خود برداشت. دولت شهرداری شانگهای سه‌شنبه یک توافق همکاری راهبردی با شرکت خودروسازی «تویوتا» به امضا رساند که بر اساس آن این شرکت ژاپنی یک کارخانه خودروساز برقی با مالکیت کامل را در شانگهای راه‌اندازی خواهد کرد.

این پروژه، به عنوان یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های پیشرو جهانی در حوزه خودروهای برقی پس از تسلا، گویای جذابیت بی‌نظیر بازار چین است. این موفقیت همچنین نشان‌دهنده اثربخشی تلاش‌های چین برای ایجاد فضای باز اقتصادی و محیطی تجاری با ویژگی‌های شفافیت، انصاف و قابلیت پیش‌بینی است.

در حالی که بسیاری از نمایشگاه‌های سنتی و برجسته خودرو در اروپا و آمریکا یا کاهش یافته‌اند یا متوقف شده‌اند، نمایشگاه شانگهای اکنون به‌عنوان پیشتاز نمایشگاه‌های جهانی خودرو شناخته می‌شود؛ نقشی که شامل تقویت تبادلات بین‌المللی و ترویج همکاری‌های آزاد و برد-برد در این صنعت است.

با حرکت صنعت خودروسازی جهانی به سمت شرق، چین به بهره‌گیری از بنیان صنعتی قدرتمند و نوآوری مستمر خود ادامه خواهد داد تا تحولات فناوری را پذیرفته، با منابع جهانی ارتباط برقرار کند و به پیشرفت مستمر خود به سوی مرحله‌ای جدید از گشایش در سطح بالا ادامه دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا