خداحافظی با ترافیک؛ انقلاب حملونقل شهری با تاکسیهای پرنده چین
تصویر آیندهنگرانه پرواز در آسمان با «تاکسیهای پرنده» خودران و فرار از ترافیک خیابانها، به لطف رشد اقتصاد کمارتفاع در چین، هر روز به واقعیت نزدیکتر میشود.
در پنجمین نمایشگاه بینالمللی محصولات مصرفی چین (CICPE) که در شهر «هایکوئو» استان «هاینان» برگزار گردید، برای اولین بار منطقه نمایش اختصاصی اقتصاد کمارتفاع راهاندازی شد که شرکتهایی مانند «ایهانگ» در آن حضور داشتند.
ایهانگ، به عنوان یکی از پیشگامان جهانی در زمینه حملونقل هوایی شهری (UAM)، در این رویداد حضور یافت و سه فروند هواپیمای بدون سرنشین را به نمایش گذاشت.
این نوآوریها نشان دهنده راهحلهای تحولآفرین برای ترافیک شهری است و پنجرهای به سوی آینده مصرف هوایی میگشاید.
مدل پرچمدار ایهانگ یعنی EH216-S ستاره این رویداد بود؛ اولین و تنها هواپیمای برقی عمودپرواز جهان (eVTOL) که موفق به دریافت تمامی چهار گواهی ضروری برای پرواز تجاری شده است که عبارتند از «گواهی نوع» (TC)، «گواهی تولید» (PC)، «گواهی قابلیت پرواز استاندارد» (AC) و «مجوز عملیاتی».
این هواپیمای بدون خلبانِ eVTOL که تاکنون بیش از ۶۶ هزار پرواز ایمن در ۱۹ کشور از جمله آمریکا، ژاپن، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی انجام داده، هماکنون در حوزههای مختلفی چون حملونقل مسافر، گردشگری هوایی، لجستیک و خدمات پزشکی اورژانس به کار گرفته میشود.
EH216-S در ماه مارس، به دستاوردی تاریخی دست یافت یعنی زمانی که اپراتور وابسته به آن، اولین گواهینامه صلاحیت پرواز برای خدمات حملونقل هوایی شهری با سرنشین (UAM) را در چین دریافت کرد. این موفقیت، گامی مهم در تسریع تجاریسازی جهانی این فناوری محسوب میشود.
«هه تیانشینگ» معاون شرکت ایهانگ بر طرحهای این شرکت برای ورود به حوزه حمل و نقل شهری و در نهایت دستیابی به عملیات کاملاً خودران تجاری کمارتفاع تأکید کرد.
هدف این شرکت راه اندازی خدمات تاکسی هوایی در سال جاری میلادی است.
این هواپیماهای عمودپرواز برقی (eVTOL) که از پشت بامها یا فرودگاههای ویژه عمودپرواز فعالیت میکنند، قادرند به شکلی کارآمد از ترافیک زمینی عبور کنند و همزمان به عنوان آمبولانس هوایی یا امدادگر اورژانسی نیز عمل نمایند.
شرکت ایهانگ تاکنون بیش از ۲۰ پایگاه نمایشی در ۱۶ شهر چین از جمله «گوانگجو» و «شنجن» راهاندازی کرده و اکنون با توجه به ویژگیهای جغرافیایی منحصر به فرد استان هاینان، قصد دارد پیشگام توسعه گردشگری کمارتفاع، مسیرهای جزیرهپیمایی و شبکههای حملونقل هوایی درونشهری شود.
به موازات اوج گرفتن اقتصاد کمارتفاع، نوآوریهای ایهانگ نشان دهنده دورانی است که داستانهای علمی-تخیلی به واقعیت بدل شدهاند؛ دورانی که آسمانها نه فقط فرار از ازدحام ترافیک، بلکه بُعد جدیدی از زندگی هوشمند و پایدار را ارائه میدهند.
شرکت «یونایتد ایرکرفت» نیز در نمایشگاه کالاهای مصرفی چین هواپیمای TD550 خود را ارائه کرد که اولین «گواهینامه نوع» برای بالگردهای بدون سرنشین در چین را دریافت کرده است.
«جوئو شیائویوئه» مدیر روابط عمومی شرکت مذکور در این باره گفت: چین در حال ورود به عصر توسعه سریع اقتصاد کمارتفاع است.
نمایشگاه مذکور در راستای راهبرد کلان چین برای توسعه اقتصاد کمارتفاع برگزار شد که حوزههایی مانند پهپادها (UAV)، حملونقل هوایی شهری (UAM) و دیگر بخشهای نوظهور را در بر میگیرد.
بر اساس گزارش کاری دولت چین که طی ماه مارس منتشر شد، این کشور برنامه دارد اقدامات نمایشی برای کاربردهای گسترده فناوریها، محصولات و سناریوهای جدید را اجرا کرده و توسعه ایمن و پایدار صنایع نوظهور از جمله اقتصاد کمارتفاع را تسریع بخشد.
شهرهای متعددی در چین با ترسیم افقهای نوین توسعه صنعتی، به سرعت در حال تثبیت جایگاه خود در این عرصه هستند.
«میانیانگ» که بخاطر زیرساختهای علمی و فناورانه قدرتمندش شهرت دارد، به تازگی موسسهای تخصصی برای پژوهشهای اقتصاد کمارتفاع راهاندازی کرده است.
به موازات اوجگیری اقتصاد کمارتفاع چین که با شتابی چشمگیر در حال پیشروی است، ـسازمان هوانوردی غیرنظامی» این کشور پیشبینی کرده که ارزش بازار این بخش از ۵۰۰ میلیارد یوان (۶۹.۴ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۵ جهش خواهد یافت و حتی احتمال دارد تا سال ۲۰۳۵ به رقم قابل توجه ۳.۵ تریلیون یوان برسد.