فرصت‌‌های ناشی از همکاری باکیفیت کمربند و جاده برای توسعه جهان

همراه با افزایش حمایت گرایی و وزش بادهای مخالف علیه جهانی شدن اقتصاد، جامعه بین المللی از نزدیک نحوه همکاری چین برای پیشبرد توسعه مشترک با شرکای خود را دنبال می کند.

سال گذشته شاهد بودیم که چین به طور فعال یک سیستم جدید را برای  دست یافتن به یک اقتصاد باز و در سطح بالاتر ایجاد کرد و در عین حال به پیشرفت های قابل ملاحظه در همکاری با کیفیت بالا در چارچوب کمربند و جاده دست یافت. ابتکار پیشنهادی چین برای ایجاد کمربند و جاده، یک کالای عمومی بین المللی قابل توجه و یک بستر حیاتی برای تقویت روند جهانی شدن اقتصاد با منافع فراگیر برای همه مردم جهان به شمار می رود.

امروز در این ابتکار که بر اساس اصول برنامه ریزی، سازندگی و بهره مندی مشترک بنا شده، بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین المللی مشارکت دارند. زمینه ها و دامنه همکاری های کمربند و جاده همچنان در حال گسترش است و سطح این همکاری ها نیز پیوسته بالاتر می رود. .

این ابتکار یک بستر همکاری را برای توسعه مشترک ایجاد کرده و به بسیاری از کشورهای در حال توسعه کمک کرده تا با سرعت بیشتری در مسیر مدرنیزاسیون حرکت کنند. .

این ابتکار پایه‌های توسعه را از طریق “اتصالات سخت‌افزاری” و برقراری پیوند میان زیرساخت‌ های کشورهای مختلف تقویت می کند و باز از بین بردن موانع نهادی به وسیله “ارتباطات نرم”  و هماهنگی سیاست‌ها، پیوندهای انسانی کشورها را از طریق “ارتباط مردم با مردم” تقویت می‌کند و به این ترتیب یک نیروی محرکه جدید را به روند رسیدگی مسائل جهانی مانند مشکلات زیرساختی، فقدان شتاب توسعه و سطح پایین توانایی های حکمرانی تزریق می‌کند.

هم اکنون در چارچوب کمربند و جاده، ساخت راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان در حال انجام است و پروژه های کلیدی مانند قطارهای مرزی چین – ویتنام و مسیر ریلی ساحل شرقی مالزی پیشرفت قابل توجه داشته و با آغاز روند جدید ایجاد اتصالات جهانی، فضا را برای رشد اقتصاد جهانی گسترده تر کرده است.

ابتکار کمربند و جاده یک نیروی محرکه برای مدرنیزاسیون جهان است. مسیر مدرنیزاسیون چین تنها برای خود این کشور نیست و همه کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، با تلاش های مشترک می توانند از منافع این مدرنیزاسیون بهره مند شوند. این رویکرد منعکس کننده چشم انداز گسترده مدرنیزاسیون چین در ایجاد یک مدل جدید برای توسعه بشری است.

مدرنیزاسیون جهان باید با هدف تقویت توسعه مسالمت آمیز و همکاری همراه با سود متقابل و ایجاد رفاه برای همه انسان ها دنبال شود و این رویکرد از هر نظر چشم انداز و اهداف کمربند و جاده را به خوبی نشان می دهد.

کمربند و جاده همچنین متضمن تعهد چین به پیشبرد روح جاده ابریشم است. روحیه صلح و همکاری جاده ابریشم، باز بودن و فراگیری، یادگیری متقابل و سود متقابل مهمترین منبع قدرت و انگیزه برای توسعه همکاری‌های کمربند و جاده است.

ملت چین مدت هاست که به این روحیه و آرمان «به هم پیوستن همه کشورها در هماهنگی و صلح» پایبند بوده‌ اند. در عین حال، این روحیه با اصول مردم چین برای دوستی، حسن همجواری و «کمک به دیگران برای رسیدن به موفقیت همزمان با دنبال کردن موفقیت شخصی» و ندای زمانه برای صلح، توسعه و همکاری برد-برد نیز سازگار است.

در سراسر طول تاریخ و تا به امروز، چین همواره از حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو، مخالفت با تفرقه و روی آوردن به همبستگی و ترویج توسعه از طریق همکاری دفاع کرده و با این رویکرد نقش خود را به عنوان یک عامل “توانمندسازی” تمام کشورها در عرصه جهانی تعریف کرده است.

این چشم انداز در قلب مفهوم کمربند و جاده نیز قرار دارد. در جهانی که دستخوش دگرگونی عمیق، تحولات و تغییرات بی سابقه در طول یک قرن اخیر شده، کمربند و جاده یک منبع حیاتی از انرژی و انگیزه مثبت محسوب می شود.

همزمان با تداوم همکاری‌‎های با کیفیت بالای کمربند و جاده از طریق اجرای پروژه‌های با استاندارد بالا، پایدار و مردم محور، چین همچنان با همه شرکای خود برای ایجاد فرصت‌های جدید و کمک به توسعه و رفاه جهانی همکاری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا