اقتصاد «عید بهار» چین و جهان را در کنار هم قرار داده است
امسال در چین «سال مار» است. «عید بهار» با جذابیت منحصربفردش از مرزهای ملی عبور کرده و چین و جهان را به هم نزدیک کرده است. در میانه موج افزایشی بازار گردشگری، در بسیاری از نقاط جهان رنگ «سرخ چینی» میدرخشد و چین و جهان در صحنههای مصرف سرشار از طعم سال نو، در شادی این عید و فرصتهای توسعه سهیم هستند.
دنیا از دریچه عید بهار یک چین بازتر و فراگیرتر را شاهد بوده و جنب و جوش و نشاط اقتصاد چین را به چشم دیده است.
مردم چین در این عید بهار سرشار از انگیره برای مسافرت به خارج هستند. اشتیاق گردشگران چینی نشاطی تازه به احیای صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورها تزریق کرده است.
طبق اعلام «Ctrip»، پلتفرم مسافرت آنلاین، در روز اول عید بهار، سفارشهای سفرهای خارجی چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد دو رقمی را نشان داد و کرایه خودرو و سفارشات بلیط در خارج از کشور بیش از ۷۰ درصد افزایش یافت.
بر اساس دادههای پلتفرم «Qunar»، بیش از ۲۱۰۰ شهر خارجی جزو مقاصد گردشگران چینی در عید بهار امسال هستند.
وبسایت آمریکایی «Travel and Tourism World» گزارش داد طی تعطیلات سال نوی چینی ۲۰۲۵ تعداد گردشگران چینی در مقایسه با سالهای اخیر رکوردشکنی خواهد کرد. مصرف گردشگری قوی طی عید بهار پایهای محکم برای رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۵ بنا میکند.
چه لذت بردن از مناظر داخلی و چه سفر به خارج از کشور باشد، بازار چین به آغاز نمادین رونق صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۲۵ تبدیل خواهد شد.
جهان در عین بهار امسال همچنین در یک حال و هوای فرهنگی غنی غوطه ور است.
گردشگران خارجی در نخستین عید بهار پس از ثبت موفق این رویداد فرهنگی و سنتی چین در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی یونسکو، از سیاستهای مطلوب چین برای سفر به این کشور به منظور همراه شدن با سفرهای پرشور عید بهار و تجربه یک «تور چین» مملو از طعم سال نو استفاده کردند.
مسافران خارجی در خیابانها و کوچههای چین، حال و هوای «خرید، غذا خوردن و خرید را شروع کردهاند و آلبومهای تلفن همراه و «سبدهای خرید» آنلاین خود را پر میکنند.
نقاط مختلف چین در حال رقابت برای برگزاری «تورهای میراث فرهنگی ناملموس»، طراحی مسیرهای سفر با ساکنان و آداب و رسوم محلی و تجربیات فرهنگی به عنوان هسته اصلی، ترویج بیشتر میراث و نوآوری فرهنگ عید بهار و افزایش جذابیت آن برای مصرف کنندگان جهانی هستند.
بر اساس اعلام «سازمان ملی مهاجرت»، تعطیلات عید بهار امسال دور جدیدی از جهش جریان مسافرتهای داخلی و خارجی را در بنادر ملی آغاز خواهد کرد و میانگین روزانه مسافران ورودی و خروجی ۱.۸۵ میلیون نفر، نشان دهنده افزایش ۹.۵ درصدی در مقایسه با تعطیلات عید بهار سال ۲۰۲۴ است.
کالاهای مربوط به سال نو از مرزها عبور میکنند و جهان طعم سال نو را به میچشد. به موازات گشودهتر شدن در سیاست گشایش چین، سطح کلی تعرفه به کاهش خود ادامه میدهد.
کیویهای نیوزلند، گیلاسهای شیلیایی، خرچنگهای استرالیایی، خرچنگ قطبی روسی و دیگر «بستههای هدیه» سال نو چینی وارد خانههای مردم چین شدهاند، امری که منعکسکننده تنوع روزافزون تقاضای مصرف کننده چین و نشاط شدید مصرف کننده است و جذابیت قوی بازار چین را برجسته میسازد.
واردات چین در سال گذشته میلادی رکورد بالایی را به ثبت رساند و پیش بینی میشود برای شانزدهمین سال متوالی دومین بازار بزرگ واردات جهان باقی بماند.
علاوه بر این، تاثیر روزافزون عید بهار نیز تقاضای کالاهای سال نوی چینی در بازارهای خارجی را افزایش داده است.
اسباببازیهای با علائم زودیاک چینی و دیگر اِلِمانهای عید بهار، عروسکهای سال مار و دوبیتیهای عید بهار در پلتفرمهای تجارت الکترونیک خارج از کشور طرفداران زیادی دارند.
محصولات آتش بازی تولید شده در «لیویانگ»، «هونان» و مناطق دیگر سفارشات گسترده را در داخل و خارج از کشور دریافت کردهاند و آتش بازیهای پهپادها و سایر محصولاتی که هنر سنتی را با فناوری مدرن ترکیب میکنند از محبوبیت فراوانی برخودارند.
موضوعاتی چون «دامپلینگهای چینی» و «گلهای سال نو» در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مباحث داغی را در میان کاربران به راه انداخته است.
چینِ امروز فقط چینِ چین نیست بلکه چینِ جهان است. اقتصاد عید بهار در سراسر جهان «داغ» و «داغتر» میشود. مصرف عید بهاره در حال «شکوفایی» است، امری که منعکس کننده نیروی محرکه درونزای قدرتمند توسعه اقتصادی چین است و شرکای تجاری جهانی را در قبال چشم اندازهای بازار چین خوشبینتر میکند.
همانطور که بهار کره زمین را گرم میکند، چین قطعا فصلی جدید را با جهان خواهد نوشت که ارزش انتظار کشیدن دارد.