طرح تعویض کالاها در چین چگونه منجر به تقویت فصل خرید «عید بهار» شده است؟
طرح تعویض کالاهای مصرفی کهنه با نو در چین در آغاز سال جدید همچنان از محبوبیت برخوردار است به ویژه در فصل خرید «عید بهار».
وزارت بازرگانی (MOC) از دریافت درخواست یارانه برای ۱۰.۷۹ میلیون لوازم برقی طی یک دوره چهار روزه از ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) خبر داد. این استقبال گسترده پس از آن صورت گرفت که تلفن همراه، تبلت و ساعت هوشمند به طرح یارانه تعویض کالاها افزوده شده و به این ترتیب گسترشی چشمگیر را در این ابتکار که از مارس ۲۰۲۴ شروع شده، نشان میدهد.
علاوه بر این، طبق اعلام وزارت بازرگانی، تا تاریخ ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) طرح تعویض خودرو و لوازم خانگی کهنه با نو به ترتیب به ۳۴ هزار دستگاه و ۱.۰۴ میلیون دستگاه رسیده است.
عید بهار یا سال نو قمری چینی، مهمترین تعطیلات در چین و مناسبتی برای دورهمیهای خانوادگی است که امسال مصادف با چهارشنبه ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن) بود.
مشارکت بالا در طرح تعویض کالاها احساسات مصرف کننده در بازار تعطیلات سال نوی چینی را تقویت کرده است. به گفته «شنگ چیوپینگ» معاون وزیر بازرگانی، طرح مذکور در کنار مجموعهای از رویدادهای ترویج خرید، به پاسخگویی به تقاضای روزافزون برای خرید عید بهار کمک خواهد کرد.
«طرح تعویض کالاها» از سال گذشته به یک کلیدواژه پرتکرار در بازار مصرف کننده چین تبدیل شده و باعث رشد ثابت خرده فروشی و تقویت احساسات مصرف کننده گشته است.
در سال گذشته میلادی بیش از ۶.۸ میلیون دستگاه خودرو شامل خودروهای بنزینی و برقی در چارچوب این برنامه داد و ستد شد. همچنین بیش از ۵۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی شامل یخچالفریز، ماشین لباسشویی و یارانه در قالب طرح تعویض کالاهای کهنه با نو به فروش رسید. علاوه بر این فروش دوچرخههای برقی نیز از ۱.۳۸ میلیون دستگاه عبور کرد.
مجموع ارزش فروش محصولات واجد شرایط در سال ۲۰۲۴ طی این طرح از ۱.۳ تریلیون یوان (۱۸۰ میلیارد دلار) فراتر رفت امری که نشان دهنده جنب و جوش شدید بازار و پتانسیل بسیار زیاد آن است.
به طور چشمگیری فروش محصولات هوشمند و دوستدار محیط زیست افزایش یافت به ویژه خودروهای برقی و لوازم خانگی کممصرف.
«لی گانگ» از مقامات وزارت بازرگانی تاکید کرد طرح تعویض کالاها شتاب مصرف را جانی دوباره بخشیده، اقتصاد پایدارتر را ترویج کرده و کیفیت زندگی مصرف کنندگان را ارتقا داده است.
هزینه مصرف کننده طی سالهای اخیر به یک محرک اقتصادی روزافزون مهم تبدیل شده است. هزینهکرد نهایی مصرف کننده در سال گذشته میلادی ۴۴.۵ درصد از رشد اقتصادی را به خود اختصاص داد و تولید ناخالص داخلی (GDP) را ۲.۲ واحد درصد تقویت کرد. در حال حاضر مصرف نقشی حیاتیتر از سرمایه گذاری یا صادرات در شکل دهی چشم انداز اقتصادی چین بازی میکند.
روندهای جدید مصرف کننده در چین شتابی چشمگیر پیدا کرده است که شامل افزایش گردشگری و رشد سریع سرگرمیهای دیجیتال، آموزش آنلاین و پخش زنده تجارت الکترونیک هستند.
محصولات سبز مثل لوازم خانگی کممصرف و خودروهای برقی نیز به عنوان حوزههای رشد جدید ظهور یافتهاند.
حمایت از مصرف در سال جدید میلادی همچنان یک اولویت برتر برای دولت چین خواهد بود.
در «کنفرانس کار اقتصادی مرکزی» که دسامبر ۲۰۲۴ برگزار شد، سیاستگذاران چینی در عین ترسیم کار اقتصادی برای سال ۲۰۲۵، بر نیاز به تقویت شدید مصرف و توسعه تقاضای داخلی در تمامی زمینهها تاکید کردند.
چین به عنوان بخشی از تلاشهای جاریاش به منظور تقویت مصرف، طرح تعویض کالاهای کهنه با نو را توسعه داده است. دولت علاوه بر گنجاندن تلفن همره، تبلت و ساعتهای هوشمند، تعداد دستهبندیهای لوازم خانگی واجد شرایط را از هشت به ۱۲ افزایش داده و دامنهای گستردهتر از خودروهای سواری به این برنامه افزوده است.
تقریبا ۸۱ میلیارد یوان برای نخستین دور تامین بودجه این طرح در سال جاری، اختصاص داده شده است.
شنگ خاطرنشان کرد که دولت تضمین خواهد کرد که یارانهها سریع و راحت به دست مصرف کنندگان میرسد.
نهادهای محلی فعالانه در حال اجرای تدابیر طرح تعویض کالاها هستند. به عنوان مثال، استان «شاندونگ» (شرق چین) ۱۰ اقدام ویژه را برای خودرو و لوازم خانگی در طرح تعویض کالاهای کهنه با نو انجام داده و در عین حال استان «جیانگسو» (شرق چین) هم در حال ارائه یارانه برای گوشی هوشمند، تبلت و هدستهای بلوتوثی است. یک پلتفرم آنلاین هم در استان «گویجوئو» (جنوب غربی چین) برای ساده سازی روند درخواست یارانه راه اندازی شده است.
کارشناسان پیش بینی میکنند با انجام این تدابیر حمایتی، هزینههای مصرف کننده امسال مستمرا به رشد خود ادامه خواهد داد، در عین اقتصاد چین انعطافپذیری بالایی از خود نشان میدهد که ناشی از زیربنای قدرتمند و پتانسیل فوق العاده است.