شکایت تسلا از اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تعرفه علیه خودروهای برقی ساخت چین

«تسلا»، شرکت آمریکایی سازنده خودروهای برقی (EV) در حال به چالش کشیدن تصمیم اتحادیه اروپا بخاطر اعمال تعرفه‌های سنگین وارداتی علیه خودروهای برقی ساخت چین است.

اقدام قانونی تسلا که متعلق به «ایلان ماسک» خبره فناوری است، شبیه به چالش‌های دادگاهی است که هفته گذشته توسط «بی ام دابلیو» خودروساز آلمانی و خودروسازان چینی از جمله «بی وای دی اتو»، «سایک موتور» و «جیلی» شروع شد.

«اتاق بازرگانی چین برای واردات و صادرات ماشین آلات و محصولات الکترونیکی» هم یک اقدام حقوقی در دادگاه‌های اتحادیه اروپا شروع کرده است. و دولت چین نیز درباره تعرفه‌های اتحادیه اروپا شکایتی را به «سازمان تجارت جهانی» ارائه کرده است.

«دیوان دادگستری اروپا» دوشنبه ۲۷ ژانویه (۸ بهمن) چالش قانونی تسلا را تایید کرد.

«اولوف گریل» سخنگوی تجاری اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به این پرونده‌ها توجه می‌کنیم و در صورت لزوم به دنبال دفاع از خود در دادگاه هستیم.

چالش حقوقی تسلا در واکنش به اعمال تعرفه‌های ۷.۸ درصدی اتحادیه اروپا در پایان اکتبر ۲۰۲۴ بر خودروهای تسلای ساخته شده در چین است. این بلوک همچنین تعرفه‌های تا ۳۵.۳ درصد بر دیگر خودروهای برقی ساخت چین وضع کرد. تعرفه‌های جدید علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی استاندارد وارداتی است که از قبل برای واردات خودروهای برقی به اتحادیه اروپا وضع شده بود.

اتحادیه اروپا اعلام کرده تعرفه‌های ویژه علیه چین را در واکنش به آنچه که یارانه‌های ناعادلانه توصیف می‌کند از جمله وام‌های کم بهره، زمین ارزان و ارائه تخفیف تامین کنندگان، اعمال کرده، ادعاهایی که چین قاطعانه آن را رد نموده است.

چالش قانونی تسلا در دیوان عمومی اتحادیه اروپا رسیدگی خواهد شد. هر حکمی که در آنجا صادر شود، می‌تواند پس از آن در دیوان دادگستری اروپا به چالش کشیده شود.

این اقدام حقوقی در شرایطی صورت گرفته که روابط بین اتحادیه اروپا و ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، رو به وخامت گذاشته است.

ماسک که مالک پلتفرم شبکه اجتماعی «اکس» است، شدیدا به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تنظیم فعالیت‌های اینترنتی اعتراض کرده است. وی علاوه بر این با پشتیبانی از احزاب سیاسی راست افراطی اروپا، از جمله حزب «جایگزینی  برای آلمان» موجبات خشم اتحادیه اروپا را فراهم آورده است.

منتقدان معتقدند فعالیت سیاسی ماسک ممکن است در افت اخیر تسلا در اروپا نقش داشته باشد، به طوری که بر اساس اعلام «انجمن خودروسازان اروپا»، این برند در سال ۲۰۲۴ شاهد کاهش ۱۳ درصدی فروش در مقایسه با سال ۲۰۲۳ بوده و به ۲۴۲ هزار و ۹۴۵ دستگاه رسیده است.

حدود ۲۸ درصد خودروهای برقی ساختِ چین که در سال ۲۰۲۳ وارد اتحادیه اروپا شد، تسلا بودند.

حدود یک پنجم کل خودروهای برقی فروخته شده در اتحادیه اروپا – حدود ۳۰۰ هزار دستگاه – ساخت چین است.

تکمیل اقدام قضایی تسلا احتمالا حدود ۱۸ ماه زمان می‌برد. این شرکت همچنین از دولت کانادا خواسته تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی وارداتی از چین را لغو کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا