ایام پر رفت و آمد «عید بهار»؛ بازتاب نشاط و گشایش چین و نماد احساسات ریشهدار چینیها
ایام پر رفت و آمد «عید بهار» در چین روز سه شنبه ۱۴ ژانویه (۲۵ دی) شروع شد. این نخستین ایام سفرهای پر رفت و آمد عید بهار پس از اعلام تعطیلات هشت روزه عید بهار، گسترش سیاستهای بدون ویزا و ثبت رسمی عید بهار در فهرست «میراث فرهنگی ناملموس بشریتِ «یونسکو» (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) است.
بر اساس اعلام «کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات»، انتظار میرود طی این ایام پر رفت و آمد ۴۰ روزه، حدود ۹ میلیاد سفر میان منطقهای صورت گیرد و حجم مسافران سفرهای ریلی و هوایی نیز رکوردشکنی کند.
شلوغیِ سفرهای عید بهار تجلی توسعه اقتصادی و اجتماعی سریع چین است. این پدیده، در اقتصاد رو به رشد چین، توسعه سریع زیرساخت و ارتقا استانداردهای زندگی ریشه دارد. به علاوه، ترکیب فرهنگ، گردشگری و حمل و نقل باعث شده جشنوارههای سنتی، مانند عید بهار، شکلهای جدیدی به خود بگیرند.
پدیده مذکور، دیگر فقط شتاب برای بازگشت به زادگاه نیست بلکه به مظهر ادغام فرهنگ و گردشگری تبدیل شده است.
«سون جیاشان» پژوهشگر «آکادمی مرکزی اداره فرهنگ و گردشگری» گفت: سفر در ایام عید بهار به روندی جدید تبدیل شده و نشان دهنده حمل و نقل خلاقانه و توسعه نوآوریِ فرهنگ مدرن عید بهار چین است.
سفرهای عید بهار امسال ممکن است بیش از هر زمان دیگری دارای فاکتورهای بینالمللی باشد. طبق دادههای «سیتریپ» که وبسایت خدمات مسافرت چینی است، تعداد تعداد سفارشهای سفر گردشگران خارجی به چین در تعطیلات عید بهار امسال بیش از ۲۰۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. سفارشهای سفر گردشگران کره جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵۲ درصد جهش داشته و در عین حال سنگاپور، ژاپن و آمریکا هم کشورهای مبدا مهم گردشگران خارجی برای سفر به چین هستند.
این اتفاق ارتباطی تنگاتنگ با گسترش تدریجی فهرست کشورهای بدون روادید یکجانبه چین و توسعه سیاست ورود بدون روادید طی سال ۲۰۲۴ دارد. در حال حاضر، دارندگان گذرنامههای معمولی بیش از ۳۸ کشور از ضرورت دریافت روادید برای ورود به چین معاف هستند (اقامت آنها نباید بیش از ۳۰ روز باشد).
مدت اقامت مسافران خارجیِ واجد شرایط ترانزیت بدون روادید از ۷۲ ساعت و ۱۴۴ ساعت قبلی به ۲۴۰ ساعت (۱۰ روز) افزایش یافته است. شمار روبهرشدی از گردشگران خارجی مشتاق تجربه رویدادهای سنتی عید بهار هستند. علاوه بر این خارجیها دیگر فقط به شهرهای درجه اول و دوم سفر نمیکنند. گردشگران خارجی به شکلی فزاینده در حال تجربه سفر به شهرهای درجه سوم و چهارم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چین هستند.
این منعکس کننده جاذبه میراث فرهنگی ناملموسِ ادغامشده و نه محدود به عید بهار و همچنین تلاشهای جاری چین برای گشایش به سوی جهان خارج است.
ایام پر رفت و آمد عید بهار فقط یک ارتباط احساسی برای مردمان چین نیست؛ این بازتابی از قدرت نرم فرهنگی چین و نفوذ بینالمللی این کشور است. این رویداد پلی منحصر به فرد است که چین را به جهان پیوند میدهد و جذابیت فرهنگ چینی را در معرض نمایش قرار میدهد.
این شلوغی سفرها و رفت و آمدها که نماد احساسات ریشهدار ملت چین است، توسعه و گشایش چین را به شکلی منحصر به فرد به تصویر میکشد و ضمنا شور و نشاط چین و بهبود استانداردهای زندگی چینیها را برجسته میسازد.