حقایقی که با درخشش شرکت‌های چینی در «نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی» نمایان شد

«نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی» (CES) در شهر لاس وگاس ایالات متحده که به آن «جشن فناوری عید بهار» گفته می‌شود، از سه شنبه تا جمعه برگزار شد و شرکت‌های چینی بار دیگر در کانون توجه قرار گرفتند.

سگ‌های رباتیکی که یک روزه به فروش رسیدند، عینک‌های هوش مصنوعی که صف‌های طولانی ایجاد کردند، برندهای لوازم خانگی چینی که سالن مرکزی را از آن خود کرده بودند و شرکت‌های خودروسازی که همه چیز را در زمینه فناوری پیشرفته انجام می‌دهند – شرکت‌های چینی در نمایشگاه CES نه فقط با بیش از ۱۳۰۰ شرکت به بزرگترین هیئت تجاری تبدیل شدند، بلکه به دلیل نوآوری، جذابیت فناوری و جدید بودنشان عنوان «ستاره‌ها» را هم به خود اختصاص دادند.

وجه تمایز شرکت‌های چینی حاضر در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی لاس وگاس در توانمندی‌های تحقیق و توسعه فناورانه آنها در حوزه‌های پیشرفته نهفته است.

همانطور که «جنسن هوانگ» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «انویدیا» طی سخنرانی کلیدی خود در لوازم الکترونیکی مصرفی خاطرنشان کرد، «بزرگترین تاثیر، فناوری باورنکردنی است که از چین بیرون آمده است.»

برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) هوش مصنوعی چینی در حوزه محبوب هوش مصنوعی برجسته و از برتری خاصی برخوردار بودند. در حالی که برخی شرکت‌های خارجی هنوز در مرحله مفهومی یا آزمایشی مقیاس کوچک قرار دارند، شرکت‌های چینی مقرون به صرفگی را به محصولات ملموس تبدیل کرده‌اند.

تولید «هوشمند» چین نه فقط توسعه آن را سرعت بخشیده بلکه در سطح جهان هم سریعا مورد شناخت و تمجید گسترده واقع شده است.

از منظر نوآوری فناورانه، این خلاقیت پویا که شرکت‌های چینی از خود نشان دادند، تصادفی نیست. شرکت «هایسنس» پیش از برگزاری آیین گشایش نمایشگاه لاس وگاس نخستین تلویزیون ال ای دی RGB-Mini دنیا را رونمایی کرد و به دستاوردهایی هم در سایز و هم فناوری نمایشگرها دست یافت. شرکت «تی سی ال» هم یک رباب همراه هوش مصنوعی با تعامل بسیار هوشمند و همراهی احساسی رونمایی کرد و شرکت «شن‌جن پاوراُک نیونیر» یک یخچال قابل حمل با قابلیت ذخیره انرژی موبایل را رونمایی و «جوایز نوآوری CES» را از آن خود کرد.

پشت این محصولات که به آرزوهای مردم برای سبک زندگی‌های آینده دست یافته، تجمیع و کاوش چین در رشته‌های پایه مانند اپتیک، الکترونیک و مواد در کنار ادغام و نوآوری مورد نیاز در الگوریتم‌های هوش مصنوعی، فناوری‌های حسگر و مهندسی مکانیک در حوزه‌های مختلف طی سال‌های اخیر، نهفته است.

تاکید قاطعانه چین بر نوآوری فناورانه و محیط رقابتی و نوآورانه آن در بازار داخلی عوامل کلیدی هستند که شرکت‌های چینی را قادر ساخته به طور پیاپی دستاورهای پیشگامانه را رونمایی کنند.

بر اساس «گزارش شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۴» که اخیرا توس «سازان جهانی مالکیت فکری» (WIPO) منتشر شد، کشور چین با یک پله جهش به رتبه یازدهم جهانی در قابلیت نوآوری، آن را به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال بهبود در نوآوری در دهه گذشته تبدیل کرده است.

به طور چشمگیری، شرکت‌های چینی حاضر در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی فقط شامل غول‌های بزرگ فناوری نبودند بلکه شمار فراوانی از استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط نیز حضور یافتند. حضور آن‌ها حوزه‌های متنوعی مثل سگ‌های رباتیک، ربات‌های واقعی، عینک‌های هوش مصنوعی، لوازم خانگی هوشمند و فناوری «لیدار» را شامل شده که نشان‌دهنده نشاط نوآوری‌های فناوری در چین است.

قرار گرفتن در کانون توجه نمایشگاه‌ها طی سال‌های اخیر برای شرکت‌های چینی که با دستاوردهای نوآوری قوی حاضر شده‌اند، به امری رایج تبدیل گشته است.

حضور شرکت‌های چینی منحصر به CES نبوده بلکه در «کنگره جهانی موبایل» در بارسلون، نمایشگاه‌های خودرو در پاریس و فرانکفورت، «نمایشگاه بین‌المللی ربات ژاپن»، «نمایشگاه بین‌المللی اختراع نورنبرگ» در آلمان و سایر نمایشگاه‌های صنعتی هم شرکت کرده‌اند تا فناوری‌های  توسعه یافته داخلی، محصولات پیشرفته و ایده‌های رویایی خود برای آینده صنایع، که اغلب مخاطبان زیادی را جذب و حتی منجر به اخذ سفارش در محل نمایشگاه می‌شود را در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه مندان قرار دهند.

نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت به شکلی روزافزون به عنوان بستری برای شرکت‌های چینی جهت تقویت ارتباطات جهانی، تقویت همکاری و ایجاد فرصت‌هایی برای موفقیت متقابل عمل می‌کنند.

با این همه CES در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌ها معمولا دارای یک لایه اضافی از مضامین سیاسی فراتر از فناوری و تجارت است. آمریکا مرتبا شرکت‌های چینی را با تمسک به اتهامات بی اساس در فهرست سیاه قرار می‌دهد و موانع سیاسی قابل توجهی را برای حضور آنها ایجاد می‌کند.

امسال برخی از شرکت‌های چینی در تلاش برای حضور در CES با چالش‌هایی مثل رد ویزا روبرو شدند. به علاوه، تعداد و تنوع غرفه داران چینی در CES به طور مکرر مورد بررسی قرار می‌گیرد و مورد تفسیر سیاسی واقع می‌شوند.

با این حال، این واقعیت که شرکت‌های چینی مستمرا در نمایشگاه الکترونیکی مصرفی مورد توجه قرار گرفته‌اند، به خودی خود یک پاسخ و رد قوی به «جداسازی» و «‌سیاسی‌سازی» گسترده است.

تقویت شکوفایی و توسعه صنعت فناوری جهانی در عصر جهانی شدن، مستلزم پایبندی قاطع به همکاری باز و سود متقابل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا