تعطیلات ملی چین در مسیر سبز؛ خودروهای برقی پیشتاز سفرها شدند

در تعطیلات روز ملی، شو یوان با یک خودروی برقی دل به جاده زد و از سفری ۳۰۰ کیلومتری روان و بدون استرس لذت برد؛ سفری که به لطف شبکه شارژ سریع در حال گسترش چین امکان‌پذیر شده بود.

شو گفت: « شارژ الان به طور باورنکردنی سریع است و فقط ۱۰ دقیقه برای ۶۰ کیلووات-ساعت زمان می‌برد. با وجود شارژرها در تمام مسیر، می‌توانستم بدون هیچ نگرانی از برد خودرو، رانندگی کنم.»

تجربه شو یوان بازتاب تغییری گسترده‌تر در الگوی سفرهای تعطیلات چین است. شمار فزاینده‌ای از مسافران، با اطمینان از شبکه شارژ رو به گسترش و بهبود یافته، خودروهای برقی را برای سفرهای خود برمی‌گزینند.

این روند با عددی قابل توجه نشان داده می‌شود: در نخستین روز تعطیلات هشت‌روزه، یعنی ۱ اکتبر (۹ مهر)، میزان شارژ در بزرگراه‌ها به ۱۷.۴۹ میلیون کیلووات ساعت رسید که رکوردی تازه بود و نسبت به سال قبل ۴۱.۹۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس داده‌های رسمی، امسال تعطیلات روز ملی با عید نیمه پاییز هم‌زمان شد و تعطیلات را از ۱ تا ۸ اکتبر تمدید کرد. این تعطیلات طولانی‌تر، تقاضای سفر را افزایش داد و بزرگراه‌ها و مراکز حمل‌ونقل را پرجنب‌وجوش‌تر کرد.

در نیمه نخست تعطیلات، جریان مسافران بین‌منطقه‌ای چین به بالاترین سطح تاریخی خود رسید و حدود ۱.۲۴ میلیارد سفر ثبت شد. سفرهای جاده‌ای همچنان گزینه غالب بودند و تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها با خودروهای برقی انجام شد.

به گزارش وزارت حمل ‌و نقل، در روزهای ۱ و ۲ اکتبر، تردد روزانه خودروهای برقی در بزرگراه‌های کشور به ترتیب به ۱۳.۲۹ میلیون و ۱۲.۳۷ میلیون سفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۶.۲ درصد و ۳۰.۱ درصد افزایش داشت.

بازار خودروهای برقی چین طی سال‌های اخیر به‌سرعت رشد کرده است. تا پایان ژوئن، ۳۶.۸۹ میلیون خودروی برقی در جاده‌های چین در حرکت بودند که ۱۰.۲۷ درصد از کل ناوگان خودروی کشور را تشکیل می‌داد. چین برای دهمین سال پیاپی جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان حفظ کرده است.

با استقبال گسترده از خودروهای  برقی، چین به‌سرعت زیرساخت‌های شارژ خود را توسعه داده است. این کشور اکنون دارای بزرگ‌ترین شبکه شارژ جهان است و به نسبت دو ایستگاه شارژ برای هر پنج خودروی برقی دست یافته است.

تا ماه مارس، ۹۸ درصد از مناطق خدمات بزرگراهی به امکانات شارژ مجهز شده بودند و به بیشتر رانندگان امکان می‌دادند تا در طول مسیر خودروهای خود را شارژ کنند.

راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ فوق‌سریع، میزان راحتی را بیش از پیش افزایش داده است. این واحدهای جدید تا ۴۸۰ کیلووات در هر ایستگاه ارائه می‌دهند که برای افزودن صدها کیلومتر برد، تنها چند دقیقه زمان نیاز است.

شبکه گسترده شارژ چین همچنین به شهرستان‌ها و مناطق روستایی گسترش یافته است. تا پایان ژوئن، بیش از ۹۷ درصد از شهرستان‌ها دارای زیرساخت شارژ شدند. این شبکه متراکم‌تر نه‌تنها رفت‌وآمد روزانه ساکنان روستایی را آسان‌تر می‌کند، بلکه گردشگری روستایی را نیز رونق می‌دهد و به مسافران امکان می‌دهد بدون نگرانی از تمام شدن شارژ، به مقاصد دوردست سفر کنند.

کارشناسان صنعت می‌گویند گسترش بازار خودروهای برقی به رشد پایدار بخش شارژ کمک خواهد کرد و تمرکز آن از افزایش پوشش به ارائه خدمات باکیفیت و کاربرپسند تغییر خواهد یافت.

چن سی، مدیر ارشد فناوری در شرکت فناوری انرژی‌های نو CAMS، سرمایه‌گذاری مشترک تحت گروه فولکس‌واگن چین، گفت انتظار می‌رود تعداد کل مراکز شارژ عمومی تا پایان سال از ۲۰ میلیون فراتر رود.

وی افزود که پیش‌بینی می‌شود حجم شارژ سالانه در این مراکز تا آن زمان به ۸۰ میلیارد کیلووات ساعت برسد که تقریباً معادل تولید برق سالانه نیروگاه برق‌آبی سه‌دره، بزرگ‌ترین نیروگاه از نوع خود در جهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا