
گفتگوی تلفنی وزرای خارجه چین و پاکستان
وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین شامگاه ۲۴ ژوئن به وقت پکن با محمد اسحاق دار معاون نخستوزیر و وزیر امور خارجه پاکستان تلفنی گفتگو کرد.
وزیر خارجه پاکستان در این گفتگو با ارائه توضیحاتی درباره آغاز مرحله جدید مذاکرات بین ایران و آمریکا، از حمایت همیشگی چین از تلاشهای پاکستان برای برقراری صلح قدردانی کرد و گفت که پاکستان منتظر ادامه هماهنگی نزدیک با چین است تا دو کشور بتوانند با هم نقشی سازنده در تحقق صلح و ثبات پایدار در جهان ایفا کنند.
وانگ یی نیز ضمن قدردانی از پاکستان برای اطلاعرسانی درباره مرحله جدید مذاکرات ایران و آمریکا در اولین فرصت، گفت که امضای یادداشت تفاهم بین ایران و آمریکا نتیجه تلاش مشترک جامعه بینالمللی است و پاکستان نقش کلیدی و منحصر به فرد در این میان ایفا کرد. چین همانند گذشته از پاکستان و کشورهای همفکر حمایت خواهد کرد تا همچنان به ایفای نقش سازنده خود ادامه دهند و تمایل دارد با پاکستان ارتباط و هماهنگی نزدیک داشته باشد.
وانگ یی همچنین تاکید کرد که در مرحله بعد باید روی سه موضوع اصلی شامل: اول، تثبیت وضعیت آتشبس کامل و جلوگیری قاطعانه از شروع دوباره جنگ؛ دوم، بازگرداندن سریع روند عبور و مرور در تنگه هرمز و تضمین ثبات زنجیره تولید و عرضه جهانی و سوم، حمایت از کشورهای خاورمیانه برای بهبود سریع روابط متقابل و بررسی ساختار جدید امنیت منطقهای تمرکز شود.

