رونق بنادر، شین جیانگ را به خط مقدم گشایش تبدیل میکند
«شین جیانگ» با سوار شدن بر باد شرق ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» و ادغام شدن با راهبرد گشایش غربی چین، یک قطب مهم در مسیر «جاده ابریشم» باستانی و در حال تبدیل به خط مقدم سیاست گشایش است و به نوشتن فصلی جدید از جاده ابریشم ادامه میدهد.
اخیرا خبرنگار پیگیر «دیدار از شین جیانگ در بنادر» شده و با گروهها مصاحبه کرده و به بنادر مرزی مانند «هورگاس»، «آلاشانکو» و «خونجراب» رفته است. «کاروانهای شترهای فولادی» مداما در حرکت هستند و نبض اقتصادی بنادر قوی میزند. آهنگ گشایش در آنجا پرطنین و قدرتمند است.
هورگاس در دوران جاده ابریشم باستانی زمانی محل توقف کاروانهای شتر بود اما حالا به یک «بندر طلایی» تبدیل شده که قاره اوراسیا را به هم متصل میکند.
«یوان بو» سوزن بان خطوط راه آهن، در «بندر ریلی هورگاس» پرچمش را تکان میدهد لوکوموتیو را برای متصل شدن به واگنها راهنمایی میکند.
او با افتخار میگوید: زمانی که ۱۰ سال قبل برای اولین بار به اینجا آمدم فقط یک جرثقیل در ایستگاه بود و هر روز باید فقط چند قطار معدود را بهم متصل میکردیم. حالا چهار جرثقیل بی وقفه در حال کار است و من چندین شاگرد دیگر مدام در حال کار هستیم.
۷۸ خط از جمله «یوشینئو»، «جنگشینئو»، «رونگشینئو» و «چانگان» از این بندر به خارج میروند. تا ۸ نوامبر (۱۷ آبان) تعداد قطارهای چین-اروپا (آسیای مرکزی) که امسال از بندر هورگاس عبور کردهاند از ۶۵۰۰ عدد فراتر رفته است.
در «کاشغر» که پنج بندر متصل کننده هشت کشور دارد و یک جاده برای اتصال اروپا و آسیا، مزیتهای مکانی منحصربفردش به تدریج در حال شکوفا شدن هستند. در «منطقه به هم پیوسته جامع کاشغر» ساختمانهای کارخانهها دیده میشود و کامیونها به آرامی پنج تا پنج تا وارد و خارج میشوند.
از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ ارزش کلی واردات و صادرات «منطقه به هم پیوسته جامع کاشغر» به ترتیب ۶۹۰ میلیون، ۳.۷۱ میلیارد و ۲۸.۲۸ میلیارد یوان رسید. این ارقام شدیدا صعودی شاهدی است بر توسعه سریع این منطقه.
«وانگ چوانجیه» مدیر اداره گمرک کاشغر به خبرنگاران گفت «مرزها» که زمانی یک عامل مهم برای جلوگیری از توسعه کاشغر بودند حالا به یک مزیت جدید برای توسعه باز این منطقه تبدیل شدهاند.
ارزش کلی واردات و صادرات تجارت خارجی منطقه کاشغر طی ۹ ماه نخست امسال از ۶۱ میلیارد یوان فراتر رفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۸۹.۷ درصدی را نشان میدهد. هم از لحاظ حجم کلی و هم نرخ رشد رتبه اول را در شین جیانگ از آن خود کرده و به این ترتیب نیرویی قوی به توسعه اقتصادی منطقه کاشغر تزریق نموده است.
«ناحیه خودمختار قزلسو قرقیز» که به «ایالت ۱۰ هزار کوهستان» نیز معروف است، زمانی میدان اصلی نبرد برای فقرزدایی در شین جیانگ بود. طی سالهای اخیر، «کجو» یک منطقه توسعه اقتصادی در سطح ملی در «پارک بندر ایرکشتان» بر اساس دو بندر زمینی درجه یک ملی «تورگات» و «ایرکشتان» ساخته که به تقویت کنندهای برای توسعه اقتصادی تبدیل شده است.
در انبار نگهداری «شرکت صنعت خودروی فیفنگ» در «پارکت صنعتی جیانگسو کجو» هزاران دستگاه خودروی برقی به شکلی مرتب کنار هم چیده شدهاند. «تو چیفنگ» مدیرکل این شرکت به خبرنگاران گفت که به عنوان یک شرکت کمک رسانی جیانگ سو، از زمانی که در سپتامبر به بهره برداری رسید، بیش از سه هزار دستگاه خودروی برقی خریداری کردهایم و بیش از ۶۰ درصد محصولات به کشورهای آسیای مرکزی فروخته میشود. در دو روز گذشته یک سفارش دیگر از ازبکستان دریافت کردیم و به هدف فروش ۱۰ هزار دستگاه خودرو را محقق خواهیم کرد.
«ناحیه بندر زمینی بینالمللی ارومچی»، «منطقه توسعه اقتصادی کاشغر»، «منطقه توسعه اقتصادی هورگاس» و غیره؛ در سالهای اخیر چین ۵۵ پلتفرم کلیدی گشایش ملی و پلتفرمهای توسعه صنعتی را در ۱۳ رده در شین جیانگ راه اندازی نموده و با ترویج مجموعهای از سیاستها و تدابیر پشتیبانی قوی از ساخت یک کریدور طلایی میان آسیا و اروپا و یک سرپل برای گشایش به سوی غرب فراهم کرده است.
«منطقه آزمایشی تجارت آزاد چین (شینجیانگ)» اول نوامبر (۱۰ آبان) افتتاح شد. این اولین منطقه آزمایشی تجارت آزاد در منطقه مرزی شمال غرب چین محسوب میشود. ترویج گشایش سطح بالای شین جیانگ به سوی جهان خارج فرصتهایی جدید را به ارمغان آورده است.