نگاه تحلیلگران به رکوردشکنی تجارت خارجی چین طی نیمه نخست ۲۰۲۴

به گفته تحلیلگران، مجموع صادرات و واردات کالاهای چینی طی نیمه نخست سال جاری میلادی با وجود چالش‌هایی مثل تشدید حمایت گرایی تجاری و تنش‌های ژئوپلتیکی، رکورد جدیدی را به ثبت رسانده که نشان دهنده یک بهبود دلگرم کننده در حوزه تقاضای داخلی و خارجی است.

این تحلیلگران اضافه کردند، عملکرد بالاتر از مورد انتظار این بخش نشان می‌دهد که مجموعه تدابیر سیاست پشتیبانی طی ماه‌های گذشته به ثابت نگه داشتن انتظارات سرمایه گذاران و مصرف کنندگان و تقویت انعطاف پذیری و رقابت زنجیره تامین کمک کرده است.

آنها همچنین هشدار دادند که مسیر پیش رو ممکن است به دلیل محدودیت‌های تجاری جدید که توسط اقتصادهای بزرگ اعمال شده، پر چالش باقی بماند.

داده‌های «اداره کل گمرکات چین» که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد طی بازه ژانویه تا ژوئن، حجم تجارت کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶.۱ درصدی به ۲۱.۱۷ تریلیون یوان (۲.۹۱ تریلیون دلار) رسیده است. صادرات افزایشی ۶.۹ درصدی داشته و در عین حال واردات ۵.۲ رشد را به ثبت رسانده است.

گمرک چین همچنین اعلام کرد رشد شتابان فعالیت‌های واردات و صادرات با افزایش ۷.۴ درصدی در سه ماه دوم ۲۰۲۴، به ترتیب ۲.۵ و ۵.۷ درصد از نرخ‌های رشد سه ماه اول و چهارم سال گذشته سبقت گرفته و روند مثبت تجارت خارجی چین را بیش از پیش تقویت کرده است.

«جانگ یانگ‌شنگ» پژوهشگر ارشد «مرکز بین‌المللی تبادلات اقتصادی چین» گفت: اشتیاق فزونی یافته برای محصولات چینی در سطح جهان یک شرایط خوب را برای کسب و کارهای چینی ایجاد کرده تا سهم بازار خود را افزایش دهند و حجم صادرات را تقویت کنند.

وی افزود: به طور خاص تلاش‌های جاری چین برای تقویت ارزش‌های زنجیره جهانی به رشد قدرتمند صادرات در محصولات مکانیکی و الکتریکی کمک کرده است.

این پژوهشگر ادامه داد: تاکید بر تنوع بخشی به مقاصد صادراتی و بهره گیری از بازارهای نوظهور به ایجاد یک شبکه تجاری منعطف‌تر کمک کرده است.

بر اساس داده‌های رسمی، طی بازه فوق الذکر، «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسه‌آن) بزرگترین شریک تجاری چین باقی مانده است. تجارت چین با اقتصادهای آسه‌آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۰.۵ درصدی به ۳.۳۶ تریلیون یوان رسید که معادل ۱۵.۹ درصد کل ارزش تجاری این کشور محسوب می‌شود.

اداره کل گمرکات چین همچنین اعلام کرد تجارت چین با اتحادیه اروپا — دومین شریک تجاری بزرگ چین — نسبت به سال گذشته ۰.۷ درصد افت داشته و در عین حال تجارت چین با ایالات متحده رشدی ۲.۹ درصدی را تجربه کرده است.

«ون بین» اقتصاددان ارشد «بانک مین‌شنگ» با بیان اینکه افزایش واردات نشان دهنده احیای سرمایه گذاری و تقاضای مصرف کننده داخلی است، تاکید کرد روند مثبت واردات در کنار روند صعودی صادرات، پیشرفت بهتری برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی دولت طی سال جاری که حدود ۵ درصد است، حمایت خواهد کرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با این وجود، آینده صادرات چین ممکن است هنوز با فشار صعودی مواجه باشد چرا حمایت گرایی تجاری در سطح جهان شدت یافته و در این میان تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده هم وجود دارد.

اتحادیه اروپا هفته گذشته پس از تصمیم واشنگتن در ماه مه برای افزایش تعرفه‌ها بر شماری از محصولات وارداتی چین، از جمله تعرفه چهار برابری بر خودروهای برقی چینی به ۱۰۰ درصد، تعرفه‌های اضافی تا ۳۷.۶ درصد بر واردات خودروهای برقی چین وضع کرد.

ترکیه نیز اوایل ماه ژوئن اعلام کرد یک تعرفه جدید ۴۰ درصدی بر خودروهای سواری بنزینی و هیبریدی چین اعمال می‌کند.

«لیانگ مینگ» مدیر «موسسه تجارت بین‌المللی» که بخشی از «آکادمی بین‌المللی همکاری تجاری و اقتصادی» است، گفت: شایان ذکر است که چین به سمت توسعه بازارهایش به فراتر از این شرکای تجاری سنتی و کاهش تدریجی وابستگی کلی خود بر تجارت خارجی روی آورده؛ امری که ریسک‌های ناشی از این رویکرد حمایت گرایی تجاری را کاهش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا