خارجیها دوباره به چین آمدهاند
روزنامه «لیان هه جائو بائو» چاپ سنگاپور مقالهای در ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) منتشر کرد و نوشت خارجیها دوباره به چین آمدهاند. پس از پرواز از سنگاپور به شانگهای، هنگام رسیدن به سالن ورود فرودگاه «پودونگ»، لوگوهای بسیاری از موسسات پرداخت خارجی که با Alipay همکاری میکنند، روی مانینتور بزرگ نمایش داده شد و بالای این لوگوها به زبان چینی و انگلیسی نوشته شده: «لطفا از کیف پول Alipay+ برای سفر در چین استفاده کنید.» چند گردشگر خارجی جلوی بیلبورد ایستادند و موبایل هایشان را بیرون آوردند و آن را مطالعه کردند. علاوه بر فرودگاه، اخیرا تعداد گردشگران خارجی در خیابانهای شانگهای نیز افزایش یافته است. چه در مکانهای دیدنی سنتی مثل باغ «یویوان» یا در محلههایی که در فضای مجازی مشهورند، تعداد زیادی از خارجیها پس از مدتها ظاهر در حال گشت و گذار هستند.
ویدئوهای وبلاگ نویسان خارجی که از چین بازدید میکنند، نیز در وب سایت ویدئویی چینی Bilibili محبوب شدهاند و کاربران این ویدئوها را با زیرنویس چینی دوباره آپلود کردهاند. اکثر گردشگران خارجی با استفاده از سیاست بدون روادید از یک شهر خاص چین بازدید میکنند. بسیاری از وبلاگ نویسان خارجی شانگهای را که بیشترین تعداد پروازهای بینالمللی را دارد انتخاب میکنند و «تور نیروهای ویژه» که طولانیترین آن ۶ روز است، شروع میکنند.
چیزی که باعث میشود مخاطبان چینی در مورد آن صحبت کنند، این است که بسیاری از وبلاگ نویسان میگویند چینی که با چشمان خودشان آن را میبینند، خاطرات القا شده قبل از سفر را شکسته است. آنها عمیقاً تحت تأثیر آراستگی و ظرافت منظره شهری شانگهای قرار گرفتند و در خصوص خودروهای انرژی جدید که در همه خیابانها تردد میکنند، کنجکاو هستند. برخی از آنها عاشق صبحانه های سنتی چین شدهاند و برخی دیگر میگویند که مردم چین که در طول راه با آنها ارتباط دارند، همه خونگرم هستند. البته، خارجیها در سفر به چین برخی مشکلات هم دارند، مثلا در سرزمین اصلی چین نمیتوانند از Google Maps استفاده کنند، بسیاری از مکانها پول نقد و کارت اعتباری را نمیپذیرند و همه اماکن دیدنی بزرگ یا کوچک باید از طریق ویچت رزور و پرداخت شوند .
چین به طور متوالی شاخههای زیتون بدون ویزا را به بسیاری از کشورها داده و به نتایج اولیه دست یافته است. جدیدترین دادهها در هفته گذشته نشان داد که تعداد خارجیهایی که در سه ماهه اول سال جاری به چین آمدهاند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر شده است. مردم چین امیدوارند که وبلاگ نویسان خارجی بیشتر به چین سفر کنند. آنها علاوه بر اینکه مشتاقانه منتظر داستانهای جالب آنها در چین هستند، همچنین امیدوارند از طریق قدرت نفوذ سلبریتیهای اینترنتی خاطرات القاشده از چین در دنیای بیرون تغییر کند. نحوه جذب بیشتر خارجیها برای علاقه مندی به چین و تبدیل مطلوبیت گردشگری کوتاه مدت به اعتماد سرمایه گذاری بلندمدت، شایسته توجه بیشتر است. در هر صورت سفر مجدد خارجیها به چین شروع خوبی است.