ابتکار «کمربند و جاده»؛ مسیر خوشبختی که کل جهان از آن سود میبرد
چین در اکتبر سال جاری میزبان سومین «مجمع همکاری بینالمللی کمربند و جاده» در پکن خواهد بود.
این رویداد فقط به منظور گرامیداشت دهمین سالگرد پیشنهاد ابتکار کمربند و جاده (BRI) نیست بلکه سکویی مهم برای تمام شرکا به منظور برنامهریزی همکاری با کیفیت بالای کمربند و جاده نیز محسوب میشود.
«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۳ ساخت «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «جاده ابریشم دریایی قرن ۲۱» را به ترتیب در قزاقستان و اندونزی پیشنهاد داد و دورانی جدید از همکاری بینالمللی را ایجاد کرد.
ابتکار کمربند و جاده طی ۱۰ سال گذشته از یک طرح کلی به صورت جزییات تکامل یافته و به محبوبترین کالای عمومی بینالمللی و بزرگترین سکوی همکاری بینالمللی تبدیل گشته است.
این ابتکار طی ۱۰ سال گذشته با پایبندی به اصل رایزنی گسترده، کمک مشترک و منافع مشترک دستاوردهای مفیدی را محقق کرده است. بیش از سه چهارم کشورهای جهان به آن پیوستهاند و بیش از سه هزار پروژه همکاری بر مبنای آن راه اندازی شده، نزدیک به یک تریلیون یوان سرمایه گذاری جهانی را ایجاد کرده و ۴۲۰ هزار شغل را در کشورهای شرکتکننده در آن، به جود آورده است.
این دستاوردها کاملا نشاندهنده آن است که ابتکار کمربند و جاده «یک مسیر خوشبختی» است که کل جهان از آن سود میبرند. این مسیر خوشبختی بر اساس همکاری برد-برد در حال گستردهتر شدن است.
طی دهه گذشته مجموعهای از پروژههای قابل توجه در چارچوب ابتکار کمربند و جاده ساخته شده که عبارتند از قطار باری چین-اروپا، کریدور جدید زمینی-دریایی غربی، راه آهن چین-لائوس و بندر «پیرائوس». به این ترتیب پایه و اساسی محکم برای توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و ظرفیت تولید ساخته شده و در حال توسعه همکاری انرژی و منابع است.
با نگاهی به سراسر جهان میبینیم به عنوان مثال «نیروگاه برق زغال سنگ نوروکچوالی» در شهر «پوتالام» در حال تامین برق هزاران خانوار سریلانکایی است، «راه آهن مومباسا-نایروبی» در کنیا رشد اقتصاد محلی را ۲ واحد درصد افزایش داده و برنامه کارگاه فنیحرفهای چینی موسوم به «کارگاه لوبان» آموزشهای فنیحرفهای را برای جوانان بیش از ۲۰ کشور فراهم آورده است.
اینها مجموعهای از نمادهای ملی، پروژههای معیشتی و نقاط عطف همکاری را به وجود آورده و به این ترتیب انگیزهای جدید به کشورهای شرکتکننده در ابتکار کمربند و جاده تزریق میکند.
گزارش منتشره از سوی اندیشکده اقتصادی «بروئگل» مستقر در بروکسل که دیدگاههای افکار عمومی جهان در قبال ابتکار کمربند و جاده را بر اساس دادههای گزارشهای رسانههای جریان اصلی نزدیک به ۱۵۰ کشور، تحلیل کرده، تاکید میکند نگاهی مثبت به این ابتکار در بیشتر نقاط جهان وجود دارد.
با توجه به اینکه دور جدیدی از انقلاب علمی-فناوری و گذار صنعتی همچنان رو به جلو در حرکت است، شرکای کمربند و جاده فعالانه برای همکاری بینالمللی در حوزههای نوظهور مانند اقتصاد دیجیتال تلاش کردهاند. «جاده ابریشم دیجیتال» در حال تبدیل شدن به یک پل دیجیتالِ تسهیلکننده نوع جدیدی از جهانی سازی است و مفهوم ابتکار کمربند و جاده به طور مداوم در حال غنی شدن است.
«سوراکیارت ساثیراثی» معاون اسبق نخست وزیر تایلند گفت که همکاری کمربند و جاده نه تنها زیرساخت مواصلاتی را تقویت کرده بلکه تبادلات مردم با مردم، ارتباطات میانفرهنگی و همکاری اقتصاد دیجیتال را نیز افزایش داده است.
وی افزود: این ابتکار منجر به ساخت یک اقتصاد جهانی باز و ارتقاء توسعه و رفاه جهانی شده است.
تمام طرفها منتظر برگزاری سومین «مجمع همکاری بینالمللی کمربند و جاده» به منظور برنامهریزی بیشتر درباره همکاری با کیفیت بالای کمربند و جاده و انرژی بخشیدن به ساخت یک جامعه جهانی توسعه با سرنوشت مشترک هستند.
این مجمع سکویی سطح بالا برای همکاری بینالمللی تحت چارچوب ابتکار کمربند و جاده است و یک سکوی مهم برای تمام شرکا به منظور برنامهریزی درباره همکاری با کیفیت بالای کمربند و جاده و به اشتراک گذاری منافع همکاری متقابلا سودمند محسوب میشود.