
پرواز پهپادها بر فراز چین؛ جهش سریع لجستیک کمارتفاع
طی سالهای اخیر، استفاده از شیوه حملونقل کمارتفاع در سراسر کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است.
در ساعت شلوغ ناهار در یکی از پارکهای تجاری شانگهای، پهپادهای تحویل کالا بر فراز نقاط تعیینشده پرواز میکردند. خانمی به نام وانگ که در این پارک کار میکند گفت: من چای شیر را از فاصلهای بیش از چهار کیلومتر سفارش دادم و در کمتر از ۱۰ دقیقه تحویل گرفتم. این فوقالعاده راحت است.
برای افزایش کارایی در مناطق مشخص، شانگهای با شرکت فناوریمحور Meituan همکاری کرده تا یک مدل لجستیک کمارتفاع با پاسخدهی سریع و تحویل هوایی دقیق ایجاد کند. اکنون سه مسیر پهپادی، دانشگاهها و پارکهای صنعتی اطراف را پوشش میدهد و امکان تحویل حدود ۱۵ دقیقهای را فراهم کرده است.
در پارک صنعتی سوجو در استان جیانگسو در شرق چین، اخیراً نخستین پرواز در مسیر اختصاصی پهپاد برای انتقال نمونههای آزمایش نیمهرسانا انجام شد. در کمتر از یک ساعت، نمونهها مستقیماً توسط پهپاد به آزمایشگاه یک شرکت تحویل شد و نیازهای زمانی سختگیرانه فرایند تحقیق و توسعه را برآورده کرد.
در روستای گویا از شهرستان جیوانشی در زیگویی، استان هوبئی در مرکز چین، پهپادها بهطور مؤثر پرتقالهای ناول را از باغهای کوهستانی جابهجا میکنند. اکنون انتقال هزار کیلوگرم پرتقال تنها ۱۰ دقیقه طول میکشد که نسبت به مسیر سهساعته گذشته کاهش چشمگیری دارد.
یک کریدور تجاری لجستیک کمارتفاع که شنجن و جونگشان در استان گوانگدونگ را به هم متصل میکند، خطوط ارتباط هوایی جدیدی ایجاد کرده است. پس از ثبت سفارش کاربران در یک برنامه کوچک، بستههای کوچک و فوری میتوانند بهطور میانگین در سه ساعت بین این شهرها تحویل داده شوند.
در سال گذشته، مسیرهای بینشهری مانند شنجن-جونگشان، شنجن-جوهای و شنجن-دونگوان همچنان در حال شکلگیری بودهاند و شبکه لجستیک کمارتفاع را با سرعت بالایی در سراسر منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگکنگ-ماکائو گسترش دادهاند. در حال حاضر شرکت Phoenix-Wings، وابسته به غول لجستیک چین SF Express، بهطور متوسط روزانه بیش از هزار پرواز در منطقه انجام میدهد و بیش از ۲۰ هزار بسته را حمل میکند.
بخش لجستیک کمارتفاع چین به سرعت در حال تحول است و از مسیرهای آزمایشی محدود به شبکههای بههمپیوسته و از کاربردهای خاص به استفادههای روزمره گسترش یافته است. این فناوری به تدریج در جنبههای مختلف زندگی و کار ادغام میشود و از تحویل بسته و حملونقل کشاورزی تا توزیع تجهیزات پزشکی را دربر میگیرد. تنها در سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۴۰ مسیر جدید لجستیک کمارتفاع در چین راهاندازی شد که نزدیک به ۹۰ درصد آنها در محدوده شهری فعالیت میکنند. به گفته دونگ ژیی، کارشناس ارشد اقتصاد کمارتفاع در انجمن هوانوردی و فضانوردی چین، صنعت لجستیک کمارتفاع عمدتاً در منطقه خلیج بزرگ، دلتای رودخانه یانگتسه، منطقه پکن-تیانجین-هبی و منطقه چنگدو-چونگچینگ متمرکز است، در حالی که دیگر مناطق بیشتر بر سناریوهای خاص تمرکز دارند. منطقه خلیج بزرگ و دلتای یانگتسه از نظر اقتصادی توسعهیافته و دارای سناریوهای کاربردی فراواناند. منطقه پکن-تیانجین-هبی از ظرفیت نوآوری بالا و اثرات سرریز قابل توجه برخوردار است و منطقه چنگدو-چونگچینگ نیز از مزیت تولید و منابع هوایی برای تقویت همافزایی و اشتراکگذاری منابع بهره میبرد.
یان یان، رئیس امور عمومی خدمات پهپادی Meituan گفت: رشد تجارت الکترونیکی و لجستیک فوری، تقاضای مصرفکنندگان برای خدمات سریعتر و شخصیسازیشدهتر را افزایش داده و پتانسیل بازار لجستیک کمارتفاع را آزاد کرده است. به گفته او، تحویل پهپادی تأثیر ترافیک جادهای بر زمان تحویل را به میزان چشمگیری کاهش میدهد و برای اقلامی مانند نانهای سرخشده یا قهوه داغ که به زمانبندی دقیق نیاز دارند، راندمان تحویل را نسبت به حملونقل سنتی دو برابر میکند.
پهپادها علاوه بر سرعت، مزیت هزینهای مهمی نیز نسبت به روشهای مرسوم لجستیکی دارند. برای نمونه، شرکت ZTO یک پهپاد ششباله برقی با هزینه چرخه عمر کامل ۸۵ هزار و ۸۰۰ یوان و ظرفیت تحویل ۷۵ هزار بسته توسعه داده است. هزینه هر بسته برای این پهپاد ۱.۱۴ یوان است. با توجه به میانگین هزینه ۱.۸۵ یوانی صنعت برای هر بسته، این رقم نشاندهنده کاهش حدود ۴۰ درصدی هزینه است.
وانگ چی، رئیس پروژه پهپاد ZTO گفت که با عملیات در مقیاس بزرگ و ارائه خدمات اختصاصی، انتظار میرود هزینههای لجستیک باز هم کاهش یابد.
از پهپادهای Phoenix-Wings که قادر به فعالیت در زمینهای متنوع هستند گرفته تا پهپادهای هوشمند چند روتوره JD Logistics، فناوریها و محصولات تازه پیوسته در حال افزایش قابلیت اطمینان و کارایی لجستیک کمارتفاعاند و پتانسیل گستردهای برای توسعه صنعتی را نمایان میکنند.
چن شیائوهویی، مدیر امور عمومی Phoenix-Wings گفت که با تکیه بر کارایی و انعطافپذیری پهپادها، لجستیک کمارتفاع میتواند چالشهای تحویلی را که حملونقل سنتی با آن روبهرو است برطرف کند و نه تنها تحویل موفق را تضمین کند بلکه به شرکتها کمک کند از رقابت مبتنی بر قیمت، به رقابت مبتنی بر ارزش حرکت کنند. یکی از مقامات اداره پست دولتی نیز تأکید کرد: با هماهنگی بین پهپادها و وسایل نقلیه زمینی، میتوان شبکهای هوشمند برای تحویل ایجاد کرد که مناطق شهری و روستایی را پوشش دهد و چالش «آخرین مایل» را کاهش دهد.
بر اساس گزارش توسعه لجستیک کمارتفاع چین در سال ۲۰۲۴، این بازار رشدی سریع را تجربه میکند. انتظار میرود اندازه بازار امسال به ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد یوان برسد و تا سال ۲۰۳۵ به ۴۵۰ تا ۶۰۵ میلیارد یوان افزایش یابد.





