لمس پویایی «اقتصاد سیبزمینی شیرین» در «ییوو»
در راهروهای «بازار تجارت بینالمللی ییوو»، میتوان بازرگانان عرب را دید که با فروشندگان به زبان چینی روان، چانه میزنند، خریداران آفریقایی را مشاهده کرد که لوازم الکترونیکی جدید را به پخش زنده معرفی میکنند و مشتریان اروپایی را دید که از طریق سیستمهای ترجمه هوش مصنوعی، قراردادها را بررسی میکنند. ییوو که بزرگترین بازار عمدهفروشی کالاهای کوچک در جهان محسوب میشود، در سال ۲۰۲۴ به حجم معاملات ۲۷۹.۸۰۳ میلیارد یوان (۳۸.۹۰ میلیارد دلار) رسید، با میانگین تردد روزانه ۲۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر که شامل بیش از ۳۹۰۰ خریدار خارجی در روز میشود. این شهر که در استان «جهجیانگ» (شرق چین) واقع شده به یکی از پنجرههای اصلی برای مشاهده انعطافپذیری اقتصاد خصوصی چین و نبوغ روند جهانی شدن آن تبدیل گردیده است.
دیوارهای شیشهای فرودگاه ییوو، چشمانداز در حال تغییر تجارت جهانی را بازتاب میدهند. حدود ۱۰ سال پیش، این فرودگاه عمدتا برای پروازهای داخلی استفاده میشد. اما اکنون، در هر هفته، ۲۰ هواپیمای باری به مقاصدی مانند مانیل و اوزاکا پرواز میکنند. این فرودگاه که ظرفیت جابجایی سالانه بیش از ۳ میلیون مسافر را دارد، به عنوان «قفسه هوایی» بازار ییوو عمل میکند. در پشت این رشد، تجربه ۳۰ ساله ییوو در مشارکت در جهانی شدن نهفته است.
ییوو در واکنش به تعرفههای آمریکا، سه راهبرد اصلی را برای مقابله تدوین کرده است: نخست، با گسترش «شاخههای» بازار خود از طریق شبکههای تدارکات در کشورهای شریک در «ابتکار کمربند و جاده»؛ دوم، افزایش انعطافپذیری در زنجیره تامین و سوم، پذیرش تجارت دیجیتال برای دسترسی به بازارهای جدید.
این «اقتصاد سیبزمینی شیرین» که ریشههای آن در سطح محلی کاشته شده و شاخههایش در سطح جهانی گسترده شده، در میانه تنشهای میان چین و آمریکا، انعطافپذیری چشمگیری نشان میدهد. طی سال گذشته میلادی، گردش مالی تجارت الکترونیک فرامرزی در ییوو از ۱۴۰ میلیارد یوان فراتر رفت و با کمک ۲۶۰ هزار واحد فعال در تجارت الکترونیک، رشد سالانهای معادل ۱۵.۶۳ درصد را تجربه کرد.
در عین حال، ییوو از مدلی با سود پایین و حجم بالا، به مدلی با فروش دقیق و ارزش بالا در حال گذار است. در «منطقه ۵» غرفه واردات بازار تجارت بینالمللی ییوو، محصولاتی مانند انجیر خشک ترکیه و محصولات لانه پرنده مالزی اکنون از طریق قطار باری «ییشینئو» (ییوو-شینجیانگ-اروپا) به اروپا صادر میشوند و چرخه «خرید جهانی و فروش جهانی» را تکمیل میکنند. این اکوسیستم دوطرفه، عملکرد روان سیستم ترخیص دیجیتال گمرک ییوو را نشان میدهد که کارایی بازرسی گمرکی را تا حد زیادی افزایش داده است.
با این حال، تغییراتی عمیقتر در بالادست زنجیره ارزش در حال رخ دادن است. دولت محلی یک صندوق صنعتی ۱ میلیارد یوانی راهاندازی کرده و بازار یک مدل «سهمرحلهای» – نمایشگاهها، انبارها و فروشگاهها – ایجاد کرده است تا به شرکتها در بینالمللی شدن کمک کند و به کسبوکارهای کوچک امکان دهد استراتژی فروش مستقیم به مصرفکننده را به کار گیرند.
ییوو اکنون در حال تغییر قواعد تجارت در سه حوزه است. نخست، به یک منطقه آزمایشی برای گشایش نهادی تبدیل شده است. با نوآوریهایی مانند فهرست مثبت واردات، سیستم پرداخت فرامرزی موسوم به ییوو پیِ (Yiwu Pay) و مدل تجارت تدارکات بازار، ییوو سقف ارزش صادرات برای هر سفارش را از ۱۵۰ هزار دلار به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داده و کارایی استفاده از ارز خارجی برای شرکتهای کوچک و متوسط را تا ۷۰ درصد بهبود بخشیده است.
دوم، ییوو به زیرساختی نوین برای تجارت دیجیتال تبدیل شده است. «مرکز تجارت دیجیتال جهانی»، فناوریهایی مانند انتخاب محصول مبتنی بر واقعیت افزوده (AR)، ردیابی مبتنی بر بلاکچین و قراردادهای هوشمند را به غرفههای عمدهفروشی سنتی اضافه کرده است. به گفته یکی از تجار، پس از ادغام سیستمهای طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی، زمان توسعه طرحهای پرفروش گل مصنوعی از ۴۵ روز به تنها ۷ روز کاهش یافته است.
سوم، ییوو یک شبکه خدمات جهانی ایجاد کرده است. تحت مدل جهانیسازی «بازار به علاوه بازرگانان»، ۱۳۸۰ شرکت، شبکههای خدمات محلی را از طریق بازارهای خارجی مانند دبی و انبارهای لهستان ایجاد کردهاند. این فعالیتهای محلی، نرخ خرید مجدد مشتری در خاورمیانه را به ۸۳ درصد رسانده است.
با فرا رسیدن شب، گنبد نورپردازی شده بازار تجارت ییوو، نرخهای مبادلات ارزهای جهانی و شاخصهای حمل و نقل را به نمایش درمیآورد. این افسانه چهلساله تجارت هنوز در حال نوشته شدن است.
در حالی که یکجانبهگرایی و حمایتگرایی میکوشند بازار جهانی را تکهتکه کنند، شبکه گسترده ییوو با ۲.۳ میلیون نوع کالا، گواه زندهای است بر این حقیقت که جهانیسازی واقعی هرگز یک بازی برد-باخت نیست، بلکه سرنوشتی مشترک است که میلیونها کسبوکار کوچک با نوآوری و انعطافپذیری خود میآفرینند.