چین ۲۰۲۵؛ سالی دیگر از رشد، نوآوری و اعتماد جهانی
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در ارزیابی دادههای اقتصادی اخیر چین نوشت: چین از فعالیتهای اقتصادی قدرتمند و غیرمنتظرهای در آغاز سال خبر داد.
دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین روز دوشنبه ۱۷ مارس (۲۷ اسفند)، نشستی خبری درباره عملکرد اقتصادی چین طی دو ماه نخست امسال برگزار کرد. «فو لینگهوی» سخنگوی «اداره ملی آمار» خاطرنشان کرد اقتصاد چین سال ۲۰۲۵ را با روندی ثابت شروع کرد و نیروهای مولد کیفی جدید به رشد خود ادامه میدهند.
در عین حال، یک برنامه شامل ابتکارات ویژه به منظور تقویت مصرف رونمایی شده و راهبرد توسعه مداوم مصرف داخلی نیز اعتماد سرمایه گذاران خارجی به خوشبینی و سرمایه گذاری در چین را بالا برده است.
عملکرد واقعی اقتصاد چین در حرکت رو به رشد بازارهای سرمایه و انتظارات خارجی آن انعکاس یافته است. اول، شرکتهای فناوری چین از شروع امسال عملکردی شگفت انگیز در بازارهای سرمایه جهانی داشتهاند. «سوسیته ژنرال»
بانک فرانسوی سوسیته جنرال هفت شرکت فناوری چینی شامل «تنسنت»، «علیبابا»، «شیائومی»، «اسامآیسی»، «بیوایدی»، «جیدی.داتکام» و «نتایز» را «هفت غول» توصیف کرد. نرخ رشد ارزش سهام این شرکتها بهطور چشمگیری از شرکتهای «هفت غول فناوری» آمریکا پیشی گرفته است.
تحلیلگران عمیقا بر این باورند که پیشرفتهای فناورانه محرکهای کلیدی اعتماد بازار هستند. سامانه هوش مصنوعی «دیپسیک» که بهطور بومی در چین توسعه یافته، در حوزههای کلیدی مانند پردازش زبان طبیعی به دستاوردهای بزرگی رسیده و باعث افزایش ارزشگذاری کسبوکارهای هوش مصنوعی در شرکتهایی مانند تنسنت و علیبابا شده است.
احیای بازار مصرف نشان دهنده جنب و جوش چند وجهیِ اقتصاد چین است. دادههای «اداره ملی آمار» حاکی از آن است که مجموع خرده فروشی کالاهای مصرفی طی دو ماه نخست ۲۰۲۵ در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته رشدی ۴ درصدی را تجربه کرده و نرخ رشد آن در مقایسه با سال قبل ۰.۵ واحد درصد تسریع یافته است.
سفرهای گردشگری داخلی طی تعطیلات «عید بهار» در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ افزایشی ۵.۹ درصدی داشت و در عین حال حجم تراکنشها در پلتفرمهای خدمات گردشگری طی دو ماه اول ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ درصد جهش را به ثبت رساند.
گیشه سینمای چین با رکوردشکنی چندباره انیمیشن جذاب «نِزا ۲» از ۹.۵ میلیارد یوان فراتر رفت. رشد انفجاری مصرف فرهنگی نشان دهنده اعماد فرهنگی چین است. با رونمایی اخیر برنامه ابتکارات ویژه برای افزایش مصرف، مجموعهای از تدابیر کاربردی با هدف تحریک مصرف، قدرت خرید را تقویت کرده، انتظارات را تثبیت میکند و اعتماد را افزایش خواهد داد.
اقدامات راهبردی شرکتهای خارجی، چشماندازی کلیدی برای ارزیابی اقتصاد چین ارائه میدهد. «گروه BMW» دوشنبه ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) اعلام کرد که با شرکت «هواوی» همکاری خواهد کرد تا یک اکوسیستم دیجیتال داخل خودرو مبتنی بر سیستمعامل «هارمونی» را توسعه دهند.
این همکاری فرامرزی میان اروپا و آسیا از سوی کارشناسان صنعت بهعنوان یک دستاورد مهم در تحول چین از یک پیرو به یک تصمیمگیرنده در اکوسیستم خودروی هوشمند مورد ستایش قرار گرفته است.
همچنین در روز دوشنبه، «گروه فولکسواگن» یک توافق همکاری راهبردی با گروه خودروسازی FAW چین امضا و برنامهریزی کرده که از سال ۲۰۲۶، «۱۱ مدل جدید متناسب با بازار چین» را عرضه کند؛ امری که نشان دهنده راهبرد عمیقاً بومیسازیشده فولکسواگن با شعار «در چین، برای چین» است.
وقتی رسانههای بینالمللی بر عملکرد «فراتر از انتظار» چین در ابتدای سال تمرکز میکنند، باید در نظر داشته باشیم که منطق اصلی توسعه چین بر چند عامل کلیدی استوار است که عبارتند از بازار عظیم با بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، اجرای کارآمد و موثر سیاستها، رویکرد باز در قبال سرمایه گذاری خارجی، ظهور مستمر نوآوریهای درازمدت و انگیزه درونی ناشی از فلسفه توسعه «مردممحور».
در شرایطی که اقتصاد جهانی با کمبود شتاب مواجه است، چین با اقدامات ملموس به جهان نشان میدهد که نه فقط بستری مساعد برای سرمایهگذاری، بلکه عرصهای برای همکاری است.
پیشبینی میشود که امسال نیز برای ناظران خارجی که به چین خوشبین بوده و روی آن سرمایهگذاری میکنند، سال دیگری سرشار از «اعتماد و اطمینان» باشد.