عوامل کلیدی تبدیل شدن چین به مهد نوآوری

با توجه به آنکه امروز سطح تاثیرگذاری چین به عنوان یک غول فناوری به سراسر جهان گسترش یافته، این پرسش مطرح می شود که چین چگونه توانسته است به مهد نوآوری در جهان تبدیل شود؟ روزنامه «مشورت بازرگانی روسیه» روز چهارشنبه، ۵ مارس (۱۵ اسفند) با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد که یکی از عوامل اصلی برای موفقیت شرکت‌های علم و فناوری بزرگ چین، حمایت دولت است. دولت چین علاوه بر ایجاد یک محیط بازرگانی خوب برای این شرکت‌ها، فعالانه در زمینه توسعه فناوری سرمایه‌گذاری می کند. هوش مصنوعی یک عامل محرک اصلی دیگر برای موفقیت این شرکت‌ها به شمار می رود. شرکت‌های چینی در حال بهینه‌سازی فرآیند کار، بهبود تجربه کاربری و توسعه محصولات جدید با استفاده فعال از هوش مصنوعی هستند.

در این مقاله چندین عامل کلیدی برای تبدیل شدن چین به مهد نوآوری جهان فهرست شده است:

نظام آموزشی و پرورش استعدادها

چین فعالانه در زمینه آموزش سرمایه‌گذاری می کند. دانشجویانی که هر سال از دانشگاه‌های چینی فارغ التحصیل می شوند به موتور نوآوری و پیشرفت فناوری در چین تبدیل می شوند. علاوه بر این، شرکت‌های چینی در حال جذب استعدادها از سراسر جهان هستند و به همین دلیل این شرکت‌ها می توانند در خط مقدم پیشرفت فناوری بمانند.

بازار عظیم داخلی چین

چین با بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت یک بازار دیجیتالی بسیار بزرگ را تشکیل می دهد که برای شرکت‌های علم و فناوری چین، یک بستر ایده آل برای آزمایش فناوری های جدید است. در حال حاضر، محصولات شرکت‌های چینی نه تنها در بازارهای بین‌المللی مورد استفاده گسترده قرار می گیرند بلکه استفاده از آنها به یک ضرورت تبدیل شده است. همزمان، با تشدید رقابت در بازار چین، شرکت‌ها مجبور هستند پی در پی محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند و روند سریع توسعه نوآوری و فناوری را پیش ببرند.

ایجاد مسیر توسعه برای جوانان

دولت چین برای توسعه استارت آپ‌ها یک محیط خوب را ایجاد کرده است. شهرهایی مانند «شن جن»، «هانگ جوئو» و شانگهای برای شرکت‌های علم و فناروی “منطقه اختصاصی” ایجاد کرده اند تا این شرکت‌ها بتوانند در آنجا از حمایت‌های مختلف از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری و زیرساخت ها بهره ببرند. این “مجموعه‌های فناوری” به پیشران‌های (انکوباتور) واقعی برای نوآوری تبدیل شده اند.

شرکت‌های علم و فناوری بزرگ چین در سراسر جهان توانایی رقابت پذیری خود را تثبیت کرده اند. در آینده، شرکت‌های چینی همچنان به سرمایه گذاری در زمنیه فناوری ادامه می دهند و جایگاه خود در بازار جهانی را تقویت خواهند بخشید. در حال حاضر، شرکت‌های چینی مشغول توسعه فناوری های مختلف مانند ۶ جی، رایانش کوانتومی و زیست فناوری هستند. موفقیت شرکت‌های چینی نشان می دهد که ترکیب حمایت دولت، بازار عظیم داخلی، نوآوری و روحیه سختکوشی می تواند با دستاوردهای بزرگ همراه شود.

این رویکرد چین برای کشورها و شرکت‌های دیگر می تواند یک تجربه مفید باشد. با توجه به تبدیل شدن فناوری به عامل اصلی رشد اقتصادی، مهم‌ است که علاوه بر توجه به روند توسعه فناوری، فعالانه در خلق این روند مشارکت داشت. چین نیز در همین مسیر حرکت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا