اقتصاد چین را از این سه زاویه بشناسید
دادههای رسمی چین که در ۱۶آوریل منتشر شد نشان داد که اقتصاد چین در سه ماهه اول بر اساس قیمتهای ثابت ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. رسانه های خارجی اعلام کرده اند که این نرخ رشد “بیش از انتظارات” است.
همزمان با انتشار داده ها، اولاف شولز صدراعظم آلمان به همراه روسای شرکت های آلمانی مانند زیمنس، بی ام و و مرسدس بنز از چین بازدید می کرد. رسانههای آلمانی خاطرنشان کردند که این نشان میدهد که دولت آلمان و مدیران شرکتهای بزرگ بر این باورند که «بدون چین نمیتوانند کار کنند». می توانیم از سه زاویه عملکرد داده های اقتصادی چین در سه ماهه اول را نگاه کنیم.
اول از همه، مصرف همچنان نقطه برجسته اقتصاد چین است و پتانسیل عظیم بازار را نشان می دهد. در سه ماهه اول، کل خرده فروشی کالاهای مصرفی ۴.۷ درصد، خرده فروشی خدمات ۱۰ درصد افزایش یافته است و مصرف ارتقاء یافته ساکنان همچنان بهبود یافته است. از منظر واردات، نرخ رشد منسوجات و پوشاک، خشکبار و میوه های تازه، گوشت گاو، تلویزیون و … از دو رقمی گذشت و کالاهای مصرفی مربوط به «غذا، پوشاک، مسکن و ترافیک» عملکرد خوبی داشتند.
ثانیا به انگیزه های توسعه جدید ناشی از نیروهای مولد با کیفیت جدید نگاه کنیم. داده های سه ماهه اول نشان می دهد که ارزش افزوده صنعت تولید در مقیاس بزرگ چین با فناوری پیشرفته ۷.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که ۲.۶ واحد درصد سریعتر از سه ماهه چهارم سال گذشته است. از نظر محصولات، تولید خودروهای نسل جدید و با پایه انرژی جدید ۲۹.۲ درصد ، سلول های خورشیدی ۲۰.۱ درصد و روبات های خدماتی ۲۶.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر باید این سوال را پرسید که نیروهای مولد با کیفیت جدید چه چیزی را برای جهان به ارمغان می آورد ؟ به عنوان مثال سبدی از دانههای قهوه کوهستانی از اتیوپی را در نظر بگیرید: شرکتهای چینی بستهبندی و برند جدیدی را برای قهوه اتیوپی ایجاد کرده اند، زنجیره تامین را بهینه کرده و از طریق بازاریابی تجارت الکترونیک، نزدیک به بیست هزار جعبه در یک اتاق پخش زنده Taobao در یک شب فروخته شد. قابل پیش بینی است که توسعه نیروهای مولد با کیفیت جدید چین نه تنها رشد اقتصادی خود را ارتقا می دهد، بلکه انگیزه جدیدی برای رشد اقتصادی منطقه ای و جهانی ایجاد می کند.
ثالثا با نگاهی به چشم انداز، انتظارات و جهت گیری برای توسعه اقتصادی بسیار مهم است که یکی دیگر از مزیت های عمده توسعه اقتصادی چین است. برخی از افرادی که مشتاق بدگویی درباره اقتصاد چین هستند، غوطه ور در به اصطلاح ساختگی “اقتصاد چین به اوج رسیده است” و استدلال های دیگر، هستند. اما واقعیتها پاسخی معکوس دادهاند، و این یک اجماع است که اقتصاد چین در سه ماهه اول بهبود یافته است.