دلیل سفرهای فشرده مدیران شرکتهای چندملیتی به چین چیست؟
بسیاری از مدیران شرکتهای چندملیتی اخیرا برای شرکت در نشستهای مجمع، بحث درباره همکاری تجاری، بررسی محیط سرمایهگذاری و تداوم «جستجوی داغ» به چین آمدهاند.
بر همین منوال، شمار شرکتهای تازه تاسیس با سرمایه خارجی در چین طی دو ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۹ درصد افزایش یافته است؛ شورای دولتی (کابینه) مجموعهای از سیاستها و تدابیر را برای جذب و به کارگیری سرمایه گذاری خارجی با تلاشهای بیشتر، معرفی کرده است؛ بررسیها نشان میدهد شرکتهای با سرمایه خارجی از بهبود مستمر محیط تجاری چین، رضایت دارند.
«تیم کوک» مدیرعامل شرکت «اپل» ۲۰ مارس (۱ فروردین) به شانگهای رفت. وی تاکید کرد اپل روابط درازمدت همکاری با شرکای زنجیره تامین چینی را تقویت خواهد کرد و به وضعیت برد-برد در تولید سبز و تولید هوشمند دست خواهد یافت. هیچ جایی مهمتر از چین برای زنجیره تامین شرکت اپل نیست.
«نشست سالانه مجمع توسعه چین ۲۰۲۴» از ۲۴ تا ۲۵ مارس (۵ تا ۶ فروردین) با حضور مدیرانی از تقریبا ۱۰۰ شرکت چندملیتی برگزار شد. بسیاری از مدیران در این نشست تاکید کردند که چین نقش روزافزون مهمی در ترویج نوآوری جهانی ایفاء میکند و تمایل خود را برای تداوم حضور در چین ابراز داشتند.
علاوه بر اظهار نظر، بسیاری از مدیران شرکتهای چندملیتی تصمیم گرفتند شخصا نگاهی بیندازند تا محیط سرمایه گذاری در مکانهای مختلف را از نزدیک تجربه کنند.
«شورای ترویج تجارت بینالملل چین» در پایان مارس برای شماری از انجمنهای تجاری و موسسات خارجی و همچنین نمایندگان بیش از ۳۰ شرکت با سرمایه خارجی مثل «کوالکام» و «GE Healthcare» رویدادی به نام «تور هاینان» ترتیب داد که نخستین توقفگاه «تور محلی» شرکتهای خارجی محسوب میشد.
طی این تبادلات، مدیران شرکتهای چندملیتی علاقه خود برای تداوم سرمایه گذاری در چین را ابراز داشتند. شرکت مواد شیمیایی «واکر» آلمان اعلام کرد قاطعانه در چین سرمایه گذاری خواهد کرد تا به تحول سبز و کمکربن مواد شیمیایی، خودرو، انرژی و دیگر صنایع کمک کند.
شرکتهای چندملیتی از انواع مختلف پشت سر هم به چین سفر کرده تا روحیه پرنشاط بهاری احیای اقتصادی چین را احساس کنند امری که نشاندهنده «جذب مغناطیسی» قوی بازار چین است.
سفرهای فشرده مدیران شرکتهای چندملیتی نمونهای کوچک از افزایش مداوم سرمایه گذاری در چین توسط اهالی کسب و کارهای خارجی است.
بر اساس دادههای وزارت بازرگانی، از ژانویه تا فوریه سال حاری، تعداد شرکتهای تازه تاسیس با سرمایه خارجی در چین به ۷۱۶۰ عدد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۳۴.۹ درصدی را نشان میدهد.
فرد مسئول اداره سرمایه گذاری خارجی وزارت بازرگانی چین با بیان اینکه این رقم بالاترین میزان در پنج سال گذشته است، تاکید کرد: شرکتهای چند ملیتی همچنان به فرصتهای توسعه بازار چین خوش بین هستند و به افزایش سرمایه گذاری خود در این کشور ادامه میدهند.
شورای ترویج تجارت بینالملل چین اخیرا گزارش نظرسنجی مربوط به حدود ۶۰۰ شرکت با سرمایه خارجی را منتشر کرد که نشان میدهد رضایت شرکتهای با سرمایه خارجی مصاحبهشده از محیط تجاری چین همچنان در حال افزایش است.
طبق این گزارش، بیش از ۸۰ درصد از شرکتهای با سرمایه خارجی محیط تجاری چین را در سال ۲۰۲۳ رضایت بخش یا بالاتر ارزیابی کردند، بیش از ۹۰ درصد معتقدند که بازار چین جذاب است و نزدیک به ۷۰ درصد نسبت به چشم انداز بازار چین طی پنج سال آینده خوش بین هستند.
تجار خارجی در حال انجام سرمایه گذاری بیشتری در چین هستند زیرا محیط تجاری این کشور به شکلی روزافزون در حال بهبود است.
وزارت بازرگانی در نخستین رویداد مهم «سرمایه گذاری در چین» مجموعهای از تدابیر را برای ثبت سرمایه گذاری در چین، رونمایی کرد که هدف آن ترویج حل مسائل مورد توجه شرکتهای با سرمایه خارجی با سطح بالاتری از گشایش و توسعه و با خدمات بهتر و افزایش مراکز تحقیق و توسعه است.
سیاست حمایت از سرمایه گذاری در تولید پیشرفته، سبز و کم کربن، اقتصاد دیجیتال و سایر زمینهها شرایطی خوب را برای سرمایه گذاری خارجی به منظور مشارکت در توسعه نیروهای مولد جدید چین ایجاد کرده است.