دلیل جذابیت بالای رمانهای آنلاین چینی برای خوانندگان جهانی چیست؟
آثار ادبی آنلاین چینی با داستانهای درباره تناسخ، عشق و قدرتهای فرابشری درحال کسب محبوبیت در میان خوانندگان جهان هستند.
از نظر «جی یونفی» این فقط یک کار در زمینه رمان نیست. او به عنوان یکی از نخستین پژوهشگران چینی که متوجه این پدیده شد، ابتکار را برای برقراری تماس با بنیانگذار وبسایت «WuxiaWorld» در سال ۲۰۱۵ به دست گرفت تا بفهمد این پلتفرم چگونه میتواند یک پایگاه قدرتمند خوانندگان آمریکای شمالی را حفظ کند.
وبسایت مذکور که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده یکی از اولین پلتفرمهای مطالعه آنلاین رمانهای اینترنتی ترجمه شده چینی به حساب میآید. از آن زمان به بعد تحقیقات جی یونفی بر ادبیات آنلاین از جمله انواع آن، سازوکارهای تولید و توزیع بینالمللی متمرکز بوده است.
خوانندگان رمانهای آنلاین همیشه یک سرگرمی برای جی استادیار دپارتمان زبان چینی در دانشگاه «سان یات-سن» بوده است. این پژوهشگر ۳۰ ساله تخمین میزند که حدود یک میلیارد واژه از کل رمانهای آنلاین را خوانده است. از نظر او ادبیات آنلاین جامعترین و عمیقترین بازتاب زندگی امروز است که به جریان اصلی ادبیات معاصر تبدیل خواهد شد.
ادبیات آنلاین یا ادبیات وب به فرمی جدید از ادبیات اطلاق میشود که به صورت دیجیتال در فضای اینترنت خلق و منتشر شده که شامل رمان، شعر یا نثر است. این شکل از ادبیات شامل آثار اصلی است که پیش از آنکه به صورت فیزیکی در قالب کتاب انتشار یابد، روی وبسایت قرار میگیرد.
محبوبیت رمانهای آنلاین در چین به ظهور پلتفرمهای مطالعه آنلاین یعنی بیش از دو دهه قبل باز میگردد. مؤلفان آزادند تا داستانهای خود را در این پلتفرمها بنویسند که معمولا روزانه بهروزرسانی میشوند.
مخاطبان وارد پلتفرمهای مطالعه آنلاین میشوند، محتوای تازه را میخوانند و برای آن پول پرداخت میکنند. رمانهای آنلاین صدها میلیون خواننده را در چین مجذوب خود کردهاند و حالا در حال جذب خوانندگان جهانی است.
بر اساس یک گزارش سالانه که «انجمن نویسندگان چین» در خصوص ادبیات آنلاین منتشر کرد، تا پایان ۲۰۲۲ بیش از ۱۶ هزار اثر ادبی آنلاین چینی به خارج صادر شد و به دست بیش از ۱۵۰ میلیون خواننده خارج از چین رسید.
بیشتر خوانندگان خارجی رمانهای آنلاین چینی جزو «نسل زد» هستند که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ به دنیا آمدهاند. نویسندگان رمانهای آنلاین هم جوان و عمدتا متولدین پس از سال ۱۹۹۰ هستند. آثار ادبی آنلاین چین به بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان رسیده است. در سال گذشت میلادی ۱۶ اثر از ادبیات آنلاین چین برای نخستین بار در مجموعه «کتابخانه چینی انگلیس» گنجانده شد.
جی همچنین به شمار صعودی نویسندگان محلی رمانهای آنلاین اشاره میکند. او گفت آنها متوجه اولویتها و تابوها در فرهنگ خود شدهاند و پتانسیل خلق آثار آنلاین مشهور برای خوانندگان محلی با استفاده از سازوکار تولید ادبیات آنلاین چینی را دارند.
این پژوهشگر جوان به آینده ادبیات آنلاین اطمینانی کامل دارد زیرا هم محافل ادبی و هم خوانندگان در حال ترغیب نویسندگان به نوشتن آثار بهتر هستند. او بر این باور است اقتباس از فیلمها، سریالهای تلویزیونی و بازیها نیز توسعه ادبیات آنلاین را تقویت خواهد کرد.