درخشش «هفته طلایی» چین با گردشگری پر رونق و مصرف فرهنگی

چینی‌ها با سفر برای مشاهده میراث فرهنگی در صحرای غربی، تماشای برنامه‌های گفتگو محور و ورزش کردن در حال لذت بردن از طولانی‌ترین تعطیلات «هفته طلایی» به روش‌های متنوع و مهیج هستند.

تعطیلات روز ملی که چینی‌ها به آن «هفته طلایی» هم می‌گویند معمولا هفت روزه  است اما امسال به دلیل همزمانی ب «جشن سنتی نیمه پاییز» هشت روزه شد یعنی از ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) تا ۶ اکتبر (۱۴ مهر). یک تعطیلات طولانی اشتیاق مردم را برای سفر تقویت می‌کند و آنها را قادر می‌سازد در فعالیت‌های فرهنگی متنوعی شرکت کنند.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری،‌ طی سه روز نخست تعطیلات، بیش از ۳۹۵ میلیون سفر به اماکن گردشگری صورت گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۵.۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین درآمد کلی بخش گردشگری طی سه روز نخست تعطیلات با رشد ۱۲۵.۳ درصدی به ۳۴۲.۲۴ میلیارد یوان (۴۷.۶۷ میلیارد دلار) رسیده است.

مقاصد گردشگری مشهور مملو از بازدیدکنندگان شده است. اماکن گردشگری برجسته در پکن طی سه روز نخست تعطیلات هفته طلایی پذیرای ۶.۸۶ میلیون گردشگر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۶۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد و نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان دهنده یک افزایش ۳۱.۸ درصدی است.

«دون‌هوانگ» در استان «گانسو» (شمال شرقی چین) که میزبان یکی از مکان‌های میراث جهانی یونسکو است، در روز اول تعطیلات ورود ۲۸ هزار گردشگر را ثبت نمود که حاکی از رشد ۵۸.۴۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ است.

افزایش بازدیدکنندگان نه تنها در نتیجه اشتیاق مردم برای مسافرت پس از پاندمی کووید-۱۹ است بلکه ناشی از تلاش‌های مداوم صنایع گردشگری محلی برای کشف جاذبه‌های منحصربفرد فرهنگی و تاریخی نیز هست.

«کوچه کوان‌جای» که یک محله سنتی در شهر «چنگ‌دو» (جنوب غربی چین) است طی تعطیلات هشت روزه امسال بازارهای شبانه سلسله‌های «تانگ» (۹۰۷-۶۱۸) و «سونگ» (۱۲۷۹-۹۶۰) را باز آفرینی کرده است.

یکی از گردشگران به اسم «یانگ» که از استان «فوجیان» در جنوب شرقی چین آمده، گفت: مثل این است که زمان به دوران باستان بازگشته است. دخترم هیجان زده است.

دختر شش ساله او یک لباس سنتی پوشیده است.

مقاصد گردشگری «سرخ» که نشان دهنده تاریخ انقلابی کشور چین است نیز بازدیدکنندگانی عاشق کشور هستند را به خود جلب می‌کند.

به گفته «لو شوئه‌جوئو» جانشین مدیر کل سایت منطقه دیدنی «رژه طولانی ارتش سرخ لیوپانشان» که در منطقه خودمختار نینگ‌شیا هوی (شمال غربی چین) واقع شده، شمار بازدیدکنندگان سال به سال افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود طی تعطیلات هفته طلایی امسال حدود ۲۰ هزار گردشگر از آن دیدن کنند.

البته آنهایی هم که در این تعطیلات به مسافرت دور نرفته‌اند هم در خانه بیکار ننشسته‌اند. آنها با رفتن به سینماها باعث شدند درآمد گیشه سینمای چین از دو میلیارد یوان عبور کند.

این دسته از افراد به تماشای برنامه‌های گفتگو محور، تئاتر و سیرک نشستند. ۱۴۸ سالن تئاتر در سراسر پکن ۸۲۸ اجرا را روی صحنه بردند و طی سه روز نخست تعطیلات ۲۲۷ هزار مخاطب را به خود جذب کردند. در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تعداد اجراهای تئاتر ۲۶۹ درصد و شمار مخاطبان ۱۶۸.۳ درصد رشد داشته است.

آنها همچنین ورزش را هم فراموش نکرده‌اند.

«وانگ پنگ» یکی از مدیران سالن بدمینتون در شهر «یی‌یانگ» واقع در استان «هونان» (مرکز چین)، گفت: تمام زمین‌های ما در همه ساعت‌های فعالیت طی این تعطیلات هشت روزه رزرو شده‌اند. سالن بسکتبال ما ۱۲ زمین دارد و از ۹ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند.

«هانگ‌جو» مرکز استان «جه‌جیانگ» (شرق چین) این روزها میزبان نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی است و بنا بر این گردشگران فراوانی را به خود جذب کرده که هم علاقه مند تماشای منظره زیبای «دریاچه غربی» هستند و هم عاشق رقابت‌های ورزشی.

استادیوم اصلی بازی‌های آسیایی در دو روز اول تعطیلات پذیرای حدود ۸۰ هزار تماشاچی بود.

آقای «شائو» از شهر «چینگ‌دائو» استان «شاندونگ» (شرق چین) با والدینش برای تماشای رقابت‌های دوومیدانی و بدمینتون به هانگ‌جو آمده‌اند.

او می‌گوید: ما هم به مناظر دیدنی رفتیم و هم از تماشای رقابت‌های ورزشی در عین سپری کردن اوقات فراغت با کیفیت در کنار خانواده لذت بردیم؛ یک برنامه تعطیلاتی خوب که با یک تیر چند هدف را زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا