نخستین خودروسازی چین؛ تولید کامیون تا لوکس‌ترین خودروهای تشریفاتی با خط مشی توده‌ای

دفتر گروه فاو در شهر چانگ‌چون، مرکز استان جیلین

گروه خودروسازی اول چین که به اختصار با نام «فاو» (First Automotive Works یا (FAW نیز شناخته می‌شود، از جمله نخستین صنایع بزرگ داخلی است که پس از تأسیس جمهوری خلق چین، در سال ۱۹۵۸ کار خود را در شهر چانگ‌چون، مرکز استان جیلین واقع در شمال شرقی چین آغاز کرد. این گروه امروز در زمینه تولید انواع خودرو، اتوبوس‌های لوکس، خودروهای گردشگری، اتوبوس، کامیون‌های سبک، متوسط و سنگین و همچنین ساخت قطعات خودرو فعالیت می‌کند.

مائو تسه‌تونگ در حال بازدید از یکی از نمونه‌های اولیه خودروهای تولید هونگچی در سال ۱۹۵۹

در ژوئن ۱۹۵۳، مائو تسه‌تونگ «دستورالعمل‌ کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برای ساخت کارخانه خودروسازی چانگچون در عرض سه سال» را امضا کرد و متن کتیبه‌ یادبود اولین خودروسازی چین را به نگارش درآورد. ۱۵ ژوئیه همان سال، کار احداث این گروه خودروسازی رسماً آغاز شد و این گروه رهبری بلامنازع صنعت خودروسازی چین را در دست گرفت.

سان دیدن رئیس جمهور شی جین‌پینگ از مراسم رژه روز ملی ارتش سوار بر خودروهای تشریفات هونگچی در سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۰۹

این شرکت به بزرگترین شرکت تولید ماشین آلات صنعتی و دومین شرکت بزرگ خودروسازی چین تبدیل شد و اکنون با بسیاری از خودروسازان مطرح جهان نظیر فولکس واگن، جنرال موتورز، آئودی، دایهاتسو و مزدا همکاری نزدیک دارد و با داشتن ۱۲۰ هزار کارمند در سراسر جهان محصولات خود را در بیش از ۷۰ کشور جهان از جمله روسیه، اردن، مصر، مکزیک، روسیه، عراق، ایران، آفریقای جنوبی، دانمارک، کنیا، پاکستان، امارات و اروگوئه صادر می‌کند.

طراحی نشان هونگچی با دست خط مائو تسه‌ دونگ

هونگچی (پرچم سرخ) نام برند خودروهای لوکس این گروه است که در ابتدا تولید آن به منظور استفاده برای تشریفات و تردد مقامات ارشد دولتی آن آغاز شد. این برند امروز علاوه بر تولید خودروهای تشریفاتی برای مراسم مهم ملی و دولتی، مجموعه‌ای از خودروهای سواری، مسابقه‌ای، آفرود، هیبردی و انرژی جدید مدرن را برای پاسخگویی به سلیقه‌های گوناگون مصرف‌کنندگان به بازار عرضه می‌کند که علاوه بر چین در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تندیس نخستین کامیون تولید گروه فاو

تجربه عمل به خط مشی توده‌ای در اولین گروه خودروسازی چین

بسیج و تکیه کردن بر توده‌ها و برپایی جنبش‌های توده‌ای شیوه‌ای بود که گروه فاو برای تولید نخستین خودروهای ملی چین در سریعترین زمان ممکن، از آن بهره گرفت. خودروی لوکس هونگچی که در سال ۱۹۵۹ برای گرامیداشت دهمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین توسط این گروه ساخته شد، یک نمونه موفق از به کارگیری همین شیوه بود. هونگچی یک خودروی لوکس و در بالاترین سطح جهانی بود که طراحی و تولید آن توسط چین نمی‌توانست به سادگی انجام شود. کار طراحی و تولید چنین خودرویی شامل مجموعه‌ای از مراحل بسیار زیاد و پیچیده بود. آمارها نشان می‌دهد که کار طراحی، تولید آزمایشی و تولید انبوه خودروهای مشابه هونگچی برای کشورهایی با پایه‌های محکم در صنعت خودروسازی، معمولاً بیش از سه سال طول می‌کشد و این در شرایطی است که لازم نباشد تمام کارها را از صفر شروع کنند. کار طراحی خودروهای برند هونگچی در نوامبر ۱۹۵۸ آغاز شد و در سال ۱۹۵۹ به مرحله تولید آزمایشی و آماده شدن تمام واحدها برای تولید انبوده رسید. در ماه ژوئیه ۱۹۵۹، تمام مراحل مقدماتی تولید این خودرو تکمیل شد و تولید انبوه آن در ماه اوت آغاز شد. به انجام رساندن این کار پیچیده و طاقت‌فرسا ظرف یک مدت کوتاه چگونه ممکن شد؟ راز این کار در « از بین بردن خرافات، رهایی اذهان، جسارت داشتن در تفکر و عمل و برقراری پیوند نزدیک میان رهبران و توده‌ها» نهفته بود

. خودروی کاملا خودران برند هونگچی

حساب کردن روی انگیزه بالای کارگران، تکیه کردن به توده مردم برای انقلاب در فناوری و در نهایت «گام برداشتن با هر دو پا» از جمله عوامل اصلی در تولید نخستین خودروهای هونگ‌چی در سریع‌ترین زمان ممکن بود. «گام برداشتن با هر دو پا» در برگیرنده تشریح روشن مائو تسه‌ تونگ از کل سیاست‌های «توسعه همزمان» در جهت ساختن سوسیالیسم در چین بود و به توسعه و بهره‌گیری همزمان از شیوه‌های تولید پیشرفته خارجی و روش‌های تولید بومی اشاره داشت.

نمونه اولیه از طراحی مفهومی خودروهای پرنده گروه فاو

امروز گروه خودروسازی فاو همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند بهترین محصولات با جدیدترین فناوری‌ها را به مشتریان خود در چین و سراسر جهان ارائه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا