موج جدید کوپن‌های خدماتی در چین؛ محرکی برای رشد مصرف و رونق زندگی روزمره

کوپن های شادی آور

در اقدامی تازه برای تحریک مصرف، چندین شهر در سراسر چین اخیراً برنامه‌های کوپن جدیدی را راه‌اندازی کرده‌اند که بخش‌های خدماتی مانند پذیرایی، گردشگری، رویدادهای ورزشی و اجراها را هدف قرار می‌دهد.

وانگ وی متخصص مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی، گفت این تلاش‌ها از سوی دولت‌های محلی برای افزایش مؤثر مصرف خدمات، همسو با روند ارتقاء تقاضای مصرف‌کننده است.

گوانگ‌جو مرکز استان گوانگ دونگ در جنوب چین، کوپن‌های غذاخوری به ارزش ۱۰۰ میلیون یوان (۱۴.۰۵ میلیون دلار) توزیع می‌کند که طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها از میان وعده‌های سریع گرفته تا شام‌های کامل را پوشش می‌دهد. این پنجمین موج چنین کوپن‌هایی در گوانگجو از دسامبر گذشته است.

در همین حال، قرار است استان هوبی در مرکز چین در اواخر ماه اوت یک برنامه کوپن مصرفی ۱۰۰ میلیون یوانی راه‌اندازی کند. این ابتکار، سهم کوپن‌های غذاخوری را در این برنامه افزایش می‌دهد تا مشتریان را به صرف غذا در بیرون از منزل تشویق کند و در نتیجه فضایی پر جنب‌وجوش و جمعی ایجاد کند که به مشاغل محلی رونق می‌بخشد.

برخی برنامه‌ها با کوپن‌های غذاخوری زندگی روزمره را جذاب‌تر می‌کنند و برخی دیگر، تجربیات فرهنگی را تشویق می‌نمایند. شانگهای در شرق چین، ۵۰۰ میلیون یوان از بودجه شهرداری خود را در نیمه دوم سال به صدور کوپن برای بخش خدمات اختصاص خواهد داد. دور اولیه ۳۰ میلیون یوان آن بر اجراهای فرهنگی از جمله تئاتر، کنسرت‌ها، نمایش‌های کمدی، تجربیات فراگیر و رویدادهای ورزشی الکترونیکی متمرکز است.

همچنین در طول یک دوره لیگ بسکتبال استانی در استان جه‌جیانگ در شرق چین، هواداران توانستند از بلیط‌های بازی خود برای دریافت تخفیف در جاذبه‌های گردشگری، بازارهای محلی، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های خانگی استفاده کنند. این استان در مرحله مقدماتی ۹۶.۶۶ میلیون یوان کوپن برای فرهنگ، گردشگری، ورزش و خرید صادر کرد.

کوپن‌های خدماتی شادی غیرمنتظره‌ای را به زندگی روزمره تزریق کرده و دلیل خوبی برای لذت بردن به دریافت‌کنندگان داده‌اند. لی یینگ‌شوان، ساکن جِنگ‌جو در استان هه‌نان، گفت یک بار کوپن ۵۰ یوانی دریافت کرد و بدون برنامه خاصی، این کوپن خانواده‌اش را به یک وعده غذایی داغ هدایت کرد. او افزود: من جمع کردن کوپن‌های جمع کردنی را دوست دارم، زیرا تغییرات کوچک و لذت‌بخشی به برنامه روزانه ما اضافه می‌کنند.

وانگ چینگ، تحلیلگر ارشد کلان در رتبه‌بندی اعتباری طلایی، گفت: کوپن‌های مصرف که اغلب با تخفیف‌های محدود به زمان توزیع می‌شوند، افزایش فوری و قابل اندازه‌گیری در هزینه‌ها ایجاد کرده و اثر چندبرابری قابل توجهی دارند.

داده‌های دفتر بازرگانی شهرداری گوانگ‌جو نشان می‌دهد کوپن‌های غذاخوری این شهر از زمان راه‌اندازی در اواخر سال گذشته توسط بیش از ۶ میلیون نفر از ساکنان دریافت شده و تا ۱۱ آگوست امسال ۴۰۹ میلیون یوان هزینه واقعی ایجاد کرده‌اند.

در نیمه اول سال ۲۰۲۵، برنامه کوپن ورزشی شانگهای منجر به هزینه مستقیم ۹۱.۰۴ میلیون یوان در مکان‌های شرکت‌کننده شد و نسبت اهرمی ۳.۱ برابری و افزایشی قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست داد.

در طول دوره برنامه پنج‌ساله چهاردهم (۲۰۲۵-۲۰۲۱)، مصرف خدمات چین وارد مرحله‌ای از رشد سریع شده است. میانگین نرخ رشد سالانه هزینه‌های مصرف خدمات خانوار در دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، ۹.۶ درصد گزارش شده است.

دونگ چائو متخصص آکادمی تجارت و همکاری اقتصادی بین‌المللی چین وابسته به وزارت بازرگانی، گفت: تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد زمانی که سرانه تولید ناخالص داخلی به حدود ۱۵,۰۰۰ دلار آمریکا می‌رسد، الگوهای مصرف با سرعت بیشتری از کالاها به سمت خدمات تغییر می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) چین از ۱۳ هزار دلار آمریکا فراتر رفته است و این بدان معناست که مصرف خدمات به محرک اصلی رشد هزینه‌های خانوار تبدیل شده است.

وانگ از رتبه‌بندی اعتباری طلایی نیز تأکید کرد: اکنون توزیع گسترده‌تر کوپن‌های خدماتی در برخی مناطق به‌عنوان یک ابزار سیاستی مؤثر برای تحریک هزینه‌ها عمل می‌کند و برنامه معاوضه کالاهای مصرفی را تکمیل می‌کند.

در جلسه‌ای سطح بالا در ماه اوت، مقامات چینی بر لزوم آزادسازی بیشتر ظرفیت مصرف با تمرکز بر تسریع توسعه خدمات و اشکال نوین مصرف تأکید کردند.

فو لینگ‌هویی سخنگوی اداره ملی آمار، نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل همین ماه گفت: با نگاهی به آینده، تلاش‌هایی برای اجرای بیشتر طرح‌های هدفمند برای افزایش مصرف، پرورش محرک‌های جدید رشد در خدمات، بهبود محیط مصرف و ترویج توسعه پایدار بازار مصرف صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا