سفر طرفداران برای دیدن ستارهها؛ موتور محرک اقتصاد شهرها
پارک چائویانگ در پکن این روزها بسیار پرجنبوجوش شده است. پنج گوی بزرگ رنگارنگ به ارتفاع ۱۸ متر روی سطح دریاچه نصب شدهاند و جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان برای عکس گرفتن و انتشار در شبکههای اجتماعی به آنجا میروند.
این کرهها اثر هنری تصادفی نیستند، بلکه چیدمانی ویژه برای هواداران گروه راک تایوانی میدی (Mayday) است که پیش از برگزاری ۱۲ کنسرت آنها در استادیوم ملی پکن، معروف به «آشیانه پرنده»، از روز جمعه، در این محل برپا شدهاند. هر گوی نماینده یکی از اعضای گروه است و برای بسیاری از هواداران به یک مقصد ضرورری برای بازدید تبدیل شده است.
جو یینگ، مهندس ۳۲ ساله ساکن شانگهای، یکی از این طرفداران است. او اوایل این ماه از فرصت شرکت در عروسی یکی از دوستانش در پکن استفاده کرد و در گرمای ۴۰ درجهای طاقتفرسای شهر، به دیدن این کرهها رفت.
او گفت: بارها به پکن آمدهام، اما این نخستینبار بود که به پارک چائویانگ رفتم — فقط برای دیدن این کرهها. حس افتخار داشت.
برای جو، که بیش از ۱۰ سال است طرفدار میدی است، کنسرتهای آنها فراتر از صرفاً یک اجرا هستند. او ۱۳ سال پیش زمانی که این گروه برای نخستینبار در آشیانه پرنده اجرا داشت در جمع تماشاگران بود، سال گذشته نیز برگشت و برای دو اجرای آنها در ماه اوت، زمانی که دوباره به پکن سفر خواهد کرد، بلیت تهیه کرده است.
او قصد دارد در این سفر، از سایر چیدمانهای مرتبط با میدی در سطح شهر بازدید کند، از جمله فروشگاههای پاپآپ محصولات هواداری و کاریکاتورهای تمامقد از اعضای گروه که در اماکن گردشگری و مراکز خرید پخش شدهاند. او گفت: دیگر فقط خود کنسرت نیست؛ ماجرا به تجربهای تبدیل شده که در آن شهر را با پیوندی به چیزی که دوست دارم کشف میکنم.
طی سالهای اخیر، تبدیل یک شهر به «مقصد کنسرت» به راهبردی کلیدی برای تقویت مصرف شهری تبدیل شده است. این روند به تلاشی هماهنگ بدل شده: دولتهای محلی حمایتهای سیاستی ارائه میدهند، دفاتر گردشگری نقاط موضوعی طراحی میکنند، در حالیکه مراکز خرید، رستورانها و هتلها کمپینهای بازاریابی مشترک راهاندازی میکنند و شرکتهای هواپیمایی و پلتفرمهای گردشگری آنلاین بستههای اختصاصی برای هواداران ارائه میدهند.
نتیجه، شکلگیری یک اکوسیستم گردشگری چندلایه است که یک شب موسیقی را به تجربهای گسترده و موتور تازهای برای برندسازی شهری تبدیل میکند.
جو این موضوع را بهخوبی درک میکند. او طی دو سال گذشته تور میدی را در شهرهای ووهان (استان هوبی)، تیانجین، هانگجو (استان جهجیانگ) و هاربین (استان هیلونگجیانگ) دنبال کرده است. هر توقف فرصتی برای او بوده تا با فرهنگ محلی آشنا شود و به اقتصاد گردشگری شهر کمک کند.
وی گفت: همیشه زمانی را برای بازدید از جاذبههای محلی و امتحان کردن غذاها اختصاص میدهم. این تجربهای از نحوه زندگی مردم آنجاست.
برخلاف بیشتر گردشگران، جو بهطور خاص به دنبال فروشگاههای موقت و چیدمان مربوط به میدی در هر شهر میگردد. او گفت: هر بار کمی با دفعه قبل فرق دارند، بنابراین میخواهم همه را ببینم. و هواداران دیگری را از سراسر کشور ملاقات میکنم. انگار وارد سرزمین میدی شدهام؛ این واقعاً من را خوشحال میکند