نمایشگاه بینالمللی زنجیره تامین چین؛ فرصتی برای تقویت انعطافپذیری زنجیره تامین جهانی
سومین نمایشگاه بینالمللی زنجیره تامین چین (CISCE) امروز چهارشنبه ۱۶ جولای (۲۵ تیر) در پکن آغاز میشود و شرکتهای بزرگ بینالمللی مانند انویدیا، اپل و ایرباس در آن حضور خواهند داشت تا ظرفیتهای صنعتی و همکاریهای بینالمللی خود را به نمایش بگذارند.
۶۵۱ شرکت و نهاد از ۷۵ کشور، منطقه و سازمان بینالمللی در این رویداد شرکت میکنند. همچنین، تعداد غرفهداران آمریکایی در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته که نشاندهنده تمایل گسترده جهانی برای تقویت ثبات زنجیرههای تامین است.
انویدیا، غول فناوری آمریکایی، برای نخستینبار در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد و رباتهای پیشرفته مبتنی بر تراشههای خود را معرفی میکند. ایرباس نیز در نخستین حضورش، زنجیره تامین جهانی خود را برای نمایش یک اکوسیستم کامل در صنعت هواپیماهای بزرگ به همراه خواهد آورد.
طبق اعلام شورای توسعه تجارت بینالملل چین (CCPIT)، جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا در مراسم افتتاحیه شرکت خواهد کرد و در برنامههای جانبی حضور خواهد داشت. او روز سه شنبه در دیدار با رن هونگبین، رئیس CCPIT، گفت بازار چین بزرگ و پرتحرک است و توسعه هوش مصنوعی در این کشور با سرعت بالایی پیش میرود.
وانگ ییوی، مدیر مؤسسه امور بینالملل دانشگاه رنمین، معتقد است که شرکتهای چندملیتی دریافتهاند برای حفظ موقعیت خود در زنجیرههای جهانی باید حضوری فعال در چین داشته باشند.
بر خلاف نمایشگاههای سنتی که بر کالا یا خدمات تمرکز دارند، نمایشگاه بینالمللی زنجیره تامین مدلی «زنجیرهمحور» ارائه میدهد؛ در آن، شرکتهای فعال در مراحل بالادستی، میانی و پاییندستی زنجیره تامین در کنار یکدیگر غرفه میزنند و همکاری و همافزاییشان را به شکل عینی نمایش میدهند.
بسیاری از شرکتها بهصورت مشترک غرفه دارند. اپل نیز برای سومین سال متوالی با تامینکنندگان چینی خود همکاری کرده تا فناوریهای نوین در تولید هوشمند و سبز را به نمایش بگذارد.
رن تاکید کرد شرکتهای چندملیتی به عنوان بازیگران کلیدی در صنایع جهانی، در کنار شرکای خود در زنجیرههای مختلف فعالیت میکنند و ضمن رشد، به تقویت تابآوری صنعت و زنجیرههای تامین جهانی کمک میکنند.
به گفته شو لیانگ، معاون دبیرکل اتاق بازرگانی بینالمللی چین، در سومین دوره این نمایشگاه نزدیک به ۱۰۰ رویداد سطح بالا برگزار خواهد شد که از نظر اندازه و میزان مشارکت از دورههای گذشته فراتر رفته است.
یکی از نوآوریهای مهم امسال، ایجاد «منطقه رونمایی» است؛ بخشی که به معرفی جهانی محصولات، فناوریها و اکوسیستمهای جدید اختصاص دارد و نوآوریهایی را که همکاریهای صنعتی را پیش میبرند، عرضه میکند.
چین در این نمایشگاه گروه متنوعی از شرکتهای دولتی و خصوصی را گرد هم میآورد تا روند گذار سبز و دیجیتال خود را به نمایش بگذارد. از جمله این شرکتها میتوان به واحدهای زنجیره هوش مصنوعی در استان ژجیانگ مانندUnitree Robotics، BrainCo و Hikvision اشاره کرد.
وانگ گفت چین با ارائه نمونههای ملموس از زنجیرههای تامین جهانی، تعهد خود را برای پیشبرد جهانیسازی به شکلی بازتر، متعادلتر و برد-برد نشان میدهد. به گفته او، این نمایشگاه تصویر روشنی از ساخت جامعهای با آیندهای مشترک را ارائه میدهد؛ جامعهای که ملتها در آن به یکدیگر وابستهاند.
این رویداد که نخستین نمایشگاه ملی جهان با تمرکز بر زنجیرههای تامین است، به عنوان یک محصول عمومی جهانی، نقشی موثر در شکلدهی زنجیرههای صنعتی ایمنتر، پایدارتر، بازتر و فراگیرتر داشته است.
CISCE برای نخستینبار در سال ۲۰۲۳ برگزار شد. دوره دوم در سال ۲۰۲۴ منجر به امضای بیش از ۲۰۰ قرارداد همکاری به ارزش ۱۵۲ میلیارد یوان (۲۱.۲۶ میلیارد دلار) شد که رشدی ۱.۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته است.
این نمایشگاه از روز چهارشنبه تا یکشنبه در پکن برگزار میشود و از روز شنبه به روی عموم باز خواهد بود.