رونق پارکهای موضوعی؛ محرک جدید مصرف و گردشگری در اقتصاد چین
افتتاح مجموعه تفریحی «لِگولند» شانگهای در شرق چین، به رشد سریع بخش پارکهای موضوعی در این کشور شتاب بخشیده و نشاندهنده ارتقاء ظرفیت مصرف و تعهد چین به گشودن درهای خود به روی جهان است.
اولین مجموعه تفریحی «لِگولند» چین شنبه ۵ جولای (۱۴ تیر) در کلانشهر شانگهای گشایش یافت و در فضایی پر از رنگ، خلاقیت و تخیل، پذیرای نخستین گروه از بازدیدکنندگان مشتاق بود.
این مجموعه تفریحی، که اکنون بزرگترین لِگولند در جهان و نخستین در چین به شمار میآید، گزینهای تازه برای تفریح شهروندان چینی و گردشگران خارجی بازدیدکننده از این کلانشهر فراهم کرده است.
صنایع فرهنگی و گردشگری بهتدریج به محرکهای مهم رشد اقتصادی چین تبدیل میشوند، زیرا این کشور به سوی یک الگوی اقتصادی مبتنی بر مصرف در حال حرکت است.
دولت چین در اوایل سال جاری، افزایش مصرف و تحریک تقاضای داخلی را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی خود اعلام کرد. همچنین خواستار تقویت اشکال جدید تجارت فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری شد.
همزمان، مقامات وعده دادند که خدمات و حمایتهای بهتری برای سرمایهگذاران خارجی فراهم کنند تا چین به مقصدی جذاب برای آنها تبدیل شود.
پارکهای موضوعی با سرمایهگذاری خارجی، همزمان تاییدی بر این سیاستها بودهاند و از مزایای آن نیز بهرهمند شدهاند. برای نمونه، «مجموعه تفریحی دیزنی شانگهای» و «مجموعه تفریحی یونیورسال پکن» به موفقیتی چشمگیری دست یافتهاند.
تقاضای متنوعتر برای محصولات گردشگری باعث بهروزرسانی و ارتقاء پیشنهادهای این صنعت پویا شده است. برای گردشگرانی که در تعطیلات تابستانی یا سفرهای خانوادگی برنامهریزی میکنند، سفرهای موضوعی یا عمیق به انتخابهای محبوب تبدیل شدهاند. این روند نشان میدهد که پارکهای موضوعی در ماههای آینده با موجی از بازدیدکنندگان روبرو خواهند شد.
رشد مصرف در حوزه گردشگری به انعطافپذیری بازار مصرف چین کمک کرده است. طی سه ماه نخست ۲۰۲۵، شمار سفرهای داخلی گردشگری به بیش از ۱.۷۹ میلیارد رسید که افزایش سالانهای معادل با ۲۶.۴ درصد را نشان میدهد. کل هزینههای گردشگری در همین بازه به ۱.۸ تریلیون یوان (۲۰۹.۷ میلیارد دلار) رسید که ۱۸.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است.
در نتیجه سیاستهای لغو روادید چین و اقدامات مکمل آن، علاقه خارجیها به سفر و خرید در این کشور افزایش یافته است و این روند به تقویت توسعه گردشگری در چین کمک کرده است. بهعنوان نمونه، شانگهای در سه ماه نخست سال جاری میلادی میزبان حدود ۱.۲۶ میلیون گردشگر خارجی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۱.۹ درصد افزایش نشان میدهد.
طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری، نهادهای محلی از جولات تا آگوست، ۴۳۰۰ فعالیت فرهنگی و گردشگری را برنامهریزی کردهاند و یارانهای معادل ۵۷۰ میلیون یوان برای تقویت مصرف در این حوزه اختصاص خواهند داد.
رونق صنعت گردشگری در حال تبدیل شدن به نیروی محرکهای برای اقتصاد چین است به گونهای طی ۳ ماه اول سال ۲۰۲۵، رشد اقتصادی این کشور به ۵.۴ درصد رسید و هدف آن رشد حدود ۵ درصدی در کل سال جاری عنوان شده است