آینده حمل‌ و نقل چین با خودروهای خودران

در «منطقه اقتصادی-فناوری پکن» موسوم به «ای-جوان» (E-Town) حضور تاکسی‌های بدون راننده برای رانندگان و عابران به‌تدریج عادی شده است.

اما فناوری خودران فقط به تاکسی محدود نمی‌شود. خودروهای نظافت شهری بدون راننده خیابان‌ها را بر اساس مسیرهای از پیش تعیین‌شده تمیز می‌کنند و مینی‌بوس‌های خودران در مسیرهای پر از درخت در حال تردد هستند.

این روند از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که پکن نخستین منطقه نمایشی رانندگی خودران سطح بالا در جهان را راه‌اندازی کرد.

از آن زمان تاکنون، این شهر زیرساخت‌های هوشمند کنار جاده‌ای را در مساحتی به وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربع ایجاد کرده و قصد دارد آن را به حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مربع در محدوده بین حلقه چهارم تا ششم شهر توسعه دهد.

تا امروز، این منطقه به ۳۳ شرکت برای بهره‌برداری از حدود ۹۰۰ خودرو مجوز رانندگی آزمایشی داده است. این خودروها در مجموع بیش از ۳۲ میلیون کیلومتر رانندگی آزمایشی انجام داده‌اند، که بیش از یک‌چهارم کل مسافت رانندگی آزمایشی خودروهای خودران در سطح ملی را شامل می‌شود.

رانندگی خودران به یکی از حوزه‌های کلیدی در راهبرد چین برای پیوند فناوری دیجیتال با اقتصاد واقعی تبدیل شده است. با گسترش پروژه‌های آزمایشی، شهرهایی مانند پکن، شانگهای و شن‌جن مشغول توسعه کاربردهای مختلف این فناوری هستند؛ از حمل‌ونقل عمومی و لجستیک گرفته تا خدمات نظافت شهری.

پکن که میزبان شرکت‌های پیشرو مانند بای‌دو (Baidu)، پونی.آی (Pony.ai) و نیولیکس (Neolix) است، همزمان با استقرار فناوری و تنظیم مقررات، آینده این صنعت را ترسیم می‌کند. در آوریل گذشته، مقررات جدید محلی در زمینه خودروهای خودران اجرایی شد که چارچوب نظارتی روشنی برای خودروهای سطح ۳ و بالاتر ارائه می‌دهد.

شانگهای اخیراً مسیرهای آزمایشی خودروهای خودران خود را به بیش از ۷۵۰ کیلومتر افزایش داده و شن‌جن نیز اتوبوس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در چندین مسیر شهری راه‌اندازی کرده است. هر دو شهر با بهره‌گیری از قوانین ویژه و سامانه‌های پیشرفته هماهنگی خودرو و جاده، به سرعت در حال توسعه اکوسیستم حمل‌ونقل هوشمند هستند.

کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری

در مرکز توزیع هوشمندی در ای‌جوان که توسط شرکت نیولیکس اداره می‌شود، خودروهای تحویل خودران یکی پس از دیگری در حال تردد هستند.

در این ساختمان سفید و مدرن، هر خودرو در زیر یک نوار نقاله هوایی توقف می‌کند. درهای خودروها به‌صورت خودکار باز می‌شوند و بسته‌ها از طبقه دوم به‌صورت سرسره‌ای به پایین منتقل شده و در محفظه‌ها چیده می‌شوند. پس از بارگیری، درها بسته می‌شوند و خودروها بی‌صدا محل را ترک می‌کنند.

این کارخانه با استفاده از سیستم برنامه‌ریزی هوشمند، توانایی هماهنگی صدها خودروی تحویل در خطوط مختلف را دارد و بسته‌ها را با دقت و کارآمدی سازمان‌دهی می‌کند.

«یانگ جه»، بنیان‌گذار شرکت نیولیکس، می‌گوید: «خودروهای خودران ما عمدتاً در مناطق شون‌‌یی و ای‌جوان پکن فعال هستند. به‌طور میانگین، می‌توانیم به شرکت‌های پستی کمک کنیم تا هزینه‌های لجستیکی خود را تا حدود ۵۰ درصد کاهش داده و در عین حال، بازدهی تحویل را تا حدود ۳۰ درصد افزایش دهند.

او افزود: هر خودرو مجهز به ۱۲ دوربین و یک لیدار است که امکان درک ۳۶۰ درجه‌ای بدون نقطه کور را فراهم می‌کند. سیستم، موانع را شناسایی کرده، اندازه و فاصله آن را محاسبه می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد حرکت را ادامه دهد یا مسیر دیگری انتخاب کند.

توسعه سریع، دغدغه‌های ایمنی

بر اساس آمار وزارت امنیت عمومی چین، تا پایان آگوست ۲۰۲۴، حدود ۱۶ هزار مجوز آزمایش برای خودروهای خودران صادر شده و ۳۲ هزار کیلومتر مسیر در سراسر کشور برای آزمایش این خودروها گشوده شده است.

با رشد سریع فناوری، ایمنی به چالشی مهم در صنعت خودروهای هوشمند تبدیل شده است. از نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی داده‌ها تا خطاهای احتمالی در عملکرد هوش مصنوعی، کارشناسان بر لزوم تعیین حدود ایمنی دقیق‌تر تأکید دارند، به‌ویژه با افزایش نقش هوش مصنوعی در این صنعت.

«سو لین‌که» از مدیران شرکت خودروسازی دیپال، می‌گوید: با رسیدن هوش مصنوعی به سطوح پیشرفته، ضروری است تا مسائل عمیق‌تری در زمینه‌های صنعتی، فناورانه، ایمنی، حقوقی و اخلاقی مورد بررسی و حل‌وفصل قرار گیرد.

او اضافه می‌کند که یافتن راه‌هایی برای بهبود خدمات هوش مصنوعی به خودرو و انسان و کمک به ایجاد روابط اجتماعی هماهنگ‌تر باید در اولویت توسعه این صنعت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا