تصویر جدید «ساخت چین» قلب مردم جهان را تسخیر کرد

«لابوبو» – یک عروسک پشمالو و دندانه‌دار از برند چینی پاپ مارت – توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

این موفقیت نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های چینی با نوآوری، روایت فرهنگی و جهانی‌سازی مالکیت معنوی داخلی (IP)در حال تغییر چهره بین‌المللی خود هستند.

چین مدت‌هاست که بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده اسباب‌بازی در جهان است. در گذشته، بیشتر این تولیدات برای برندهای خارجی و با قیمت پایین انجام می‌شد. اما اکنون نسل جدیدی از اسباب‌بازی‌های طراح و کلکسیونی، مانند لابوبو، با صادرات نه فقط کالا بلکه داستان و احساس، در حال تعریف دوباره صنعت اسباب‌بازی هستند.

پاپ مارت، شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی مستقر در پکن و سازنده شخصیت‌هایی مانند لابوبو، از پیشگامان این روند به‌شمار می‌رود. این شرکت در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی رشد درآمد سالانه بین ۱۶۵ تا ۱۷۰ درصد ثبت کرده و درآمد خارجی آن بین ۴۷۵ تا ۴۸۰ درصد افزایش یافته است.

پاپ مارت تنها بازیگر این صحنه نیست. شرکت چینی TOP TOY اکنون بیش از ۲۸۰ فروشگاه در سراسر جهان دارد و برند 52TOYS  نیز از رشد سه برابری کسب‌وکار خود در تایلند طی سال ۲۰۲۴ خبر داده است.

محبوبیت گسترده لابوبو و اسباب‌بازی‌های مشابه، رشد صنعت فرهنگی چین را که به یک کارت ویزیت برای صادرات این کشور تبدیل شده، برجسته کرده است.

صنعت فرهنگی چین در سال ۲۰۲۴، به رشد خود ادامه داد. ۷۸ هزار شرکت مورد بررسی، مجموعا ۱۴.۱۵ تریلیون یوان (۱.۹۷ تریلیون دلار) درآمد و ۱.۲۹ تریلیون یوان سود به ثبت رساندند که به ترتیب ۶ درصد و ۱۰.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.

صنعت بازی نیز نمونه‌ای روشن از گسترش جهانی فرهنگ چینی است. بازی ویدئویی «افسانه سیاه؛ ووکونگ» با گرافیک پیشرفته، موفق به جذب طرفداران بسیاری در خارج از چین شده است؛ به‌طوری‌که یک‌سوم کاربران آن غیرچینی هستند.

همچنین بازی‌هایی مانند «Genshin Impact» و «Honkai: Star Rail» همچنان در بین پرفروش‌ترین بازی‌ها در بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه قرار دارند.

طبق داده‌های «انجمن انتشارات صوتی-تصویری و دیجیتال چین»، بازی‌های تولیدشده در چین طی سال ۲۰۲۴ درآمدی معادل ۱۸.۵۶ میلیارد دلار آمریکا از بازارهای خارجی داشته‌اند که ۱۳.۳۹ درصد بیشتر از سال گذشته است.

شبکه گسترده تولیدی چین، که تقریبا تمام صنایع طبقه‌بندی‌شده در سازمان ملل را در بر می‌گیرد، همچنان ستون فقرات این پیشرفت فرهنگی است. برای پاپ مارت، کیفیت تولید نقش کلیدی در تحقق رویاهای خلاقانه دارد. تجربه چندساله کارخانه‌های چینی آن‌ها را قادر ساخته تا حتی دقیق‌ترین جزئیات طراحی، مانند ساخت یک قطعه خاص برای درخشان‌تر کردن چشم یک عروسک، را نیز به‌دقت اجرا کنند.

مالک یکی از کارخانه‌های طرف قرارداد با پاپ مارت گفته است: اگر بتوانی برای پاپ مارت اسباب‌بازی بسازی، می‌توانی هر اسباب‌بازی طراحی‌شده‌ای را در جهان بسازی.

«لان چینگ‌شین» استاد «دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌الملل»، می‌گوید: گذار از صادرات کالا به صادرات برند و مالکیت معنوی، نتیجه طبیعی پیشرفت اقتصادی چین است.

وی افزود: این تحول، نشانه‌ای از ارتقاء ساختار صنعتی چین و بلوغ فزاینده شرکت‌های چینی در عملیات بین‌المللی آنهاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا