نخست وزیر لائوس: مفهوم جامعه‌ چین و لائوس با سرنوشتی مشترک مطابق با ابتکار توسعه جهانی چین است

«سون‌سای سیپاندون» نخست ‌وزیر لائوس اواخر مارس امسال به همراه همسر و هیئتی عالی‌رتبه به شهر «های‌کوئو» در استان «های‌نان» (جنوب چین) سفر کرد تا در ..«مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۵» شرکت کند

خبرنگار «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» فرصت را غنیمت شمرده و با نخست وزیر لائوس به گفتگو نشست.

در این مصاحبه، «سون‌سای سیپاندون» نخست ‌وزیر لائوس ضمن ابراز خرسندی از حضور در نشست سالانه «مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۵»، بر اهمیت تبادل نظر میان کشورهای منطقه در شرایط پیچیده جهانی تاکید کرد.

وی همچنین روابط چین و لائوس را راهبردی، دوستانه و مبتنی بر مفهوم «جامعه با سرنوشت مشترک» دانست و نقش «ابتکار کمربند و جاده» در تعمیق این همکاری‌ها را حائز اهمیت توصیف کرد.

سون‌سای سیپاندون راه‌آهن چین–لائوس را یک «گذرگاه طلایی» توصیف کرد که با تبدیل لائوس از کشوری محصور در خشکی به کشوری متصل به خشکی، تحولی چشمگیر در حمل‌ونقل، تجارت و ارتباطات انسانی ایجاد کرده است.

نخست وزیر لائوس خاطرنشان کرد مفهوم جامعه‌ چین و لائوس با سرنوشتی مشترک مطابق با ابتکار توسعه جهانی چین است.

بخشی از این مصاحبه اختصاصی را می‌خوانید:

خبرنگار: درود بر شما جناب نخست وزیر! شما در چین هستید تا در نشست سالانه «مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۵» شرکت کنید. شعار نشست امسال «ساخت آینده آسیا با هم در جهانی متغیر» اعلام شده است. لطفا برایمان بگویید چه موضوعاتی از بیشترین اهمیت برای شما برخوردار است؟

نخست وزیر لائوس: حضور در «مجمع آسیایی بوآئو» برای من یک افتخار است. این نخستین بار است که در این نشست سالانه شرکت می‌کنم. مجمع آسیایی بوآئو یک کنفرانس بین‌المللی با حضور کشورهای زیادی است. وضعیت کنونی جهان پیچیده، متغیر و پر از ابهام است. این نشست سالانه به مجموعه‌ای از مسائل مهمی که با آن در حال حاضر روبرو هستیم، به طور خاص اوضاع ژئوپلتیکی و امنیتی و همچنین موضوعات اقتصادی منطقه‌ای و جهانی خواهد پرداخت. معتقدم حضور در این نشست سالانه به لائوس کمک خواهد کرد تا ارتباطاتی را ایجاد کند و از تک تک کشورها و شرکای در حال توسعه بیاموزد.

خبرنگار: برداشت شما از جامعه چین-لائوس با سرنوشت مشترک چیست؟

نخست وزیر لائوس: لائوس و چین فقط همسایه هم نیستند بلکه شرکایی دوستانه، دیرینه و باثبات هستند که همواره روحیه «چهار خوب» را سرلوحه روابط خود قرار داده‌اند. مفهوم جامعه‌ چین و لائوس با سرنوشتی مشترک مطابق با ابتکار توسعه جهانی چین است. «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین همچنین مسیری تازه‌ را برای همکاری میان دو کشور ترسیم کرده و به‌ویژه راهنمایی‌هایی مهم برای اجرای «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) ارائه داده است. لائوس در حال حاضر، فعالانه در حال رایزنی‌های سیاستی با چین است و ساختن جامعه‌ای با سرنوشت مشترک میان چین و لائوس، مناسبات طرفین را به سطحی جدید ارتقا خواهد داد.

خبرنگار: شاهد بوده‌ایم که «قطار ویژه زنجیره سرد بین‌المللی راه ‌آهن چین–لائوس» از اکتبر سال گذشته به صورت منظم عملیاتی شده است. نظر شما درباره چنین «گذرگاه طلایی» در راه آهن چین-لائوس چیست؟

نخست وزیر لائوس: راه آهن چین-لائوس بری ما از ارزش بالایی برخوردار است. این یک پروژه راهبردی برای لائوس و همچنین در راستای «ابتکار کمربند و جاده» چین است. در گذشته حمل و نقل منطقه‌ای عمدتا بر پایه حمل و نقل دریایی بود که برای کشورهای محصور در خشکی مثل لائوس، سودمند نبود. بنا بر این لائوس راهبردی را برای تبدیل یک «کشور محصور در خشکی» به یک «کشور متصل به خشکی» را تدوین کرد. پروژه راه آهن لائوس-چین تأثیری مستقیم بر این راهبرد دارد و مردم لائوس مشتاق آن هستند. ساخت راه‌ آهن لائوس–چین همزمان با شیوع همه‌گیری کرونا بود، اما رهبران دو کشور پیش‌قدم شدند و سازندگان وظایف خود را به درستی انجام دادند تا پروژه طبق برنامه تکمیل شود. بر اساس تحلیل داده‌های اقتصادی واقعی، راه‌آهن لائوس–چین فراتر از انتظارات عمل کرده و پروژه‌ای با منافع اقتصادی گسترده است. علاوه بر این، اتصال «راه‌ آهن کون‌مینگ–سنگاپور» را در چارچوب ابتکار «کمربند و جاده» ترویج می‌کند. از راه اندازی این خط آهن به بعد تبادلات میان مردم لائوس و چین سریع‌تر و آسان‌تر شده و دیگر کوه‌ها و جاده‌ها مانع به حساب نمی‌آیند.

خبرنگار: پژوهشگران غربی چین را یک «قدرت توانمندساز» توصیف می‌کنند. بنا بر این فکر می‌کنید شرکت‌های چینی و خرد چینی چه نقشی در توسعه لائوس بازی کرده‌اند.

نخست وزیر لائوس: در میان ۵۳ کشور منبع سرمایه گذاری در لائوس، سرمایه گذاری چین رتبه اول را دارد. سرمایه گذاری چین در لائوس عمدتا در حوزه‌های انرژی، مواد معدنی، خدمات، املاک و مسکن، مراکز خرید و غیره است. در میان اینها، سرمایه گذاری چین در زمینه انرژی نقشی مهم در تولید برق لائوس ایفا کرده است. به عنوان مثال، نیروگاه‌های برق‌آبی آبشاری «رود نام اُو» که با سرمایه‌گذاری چین احداث شده، حدود یک‌سوم از نیاز برق لائوس را تامین می‌کند. دولت لائوس همچنین شدیدا در حال ترویج توسعه و کاربرد انرژی‌های جایگزین مانند برق بادی و انرژی خورشیدی است.

خبرنگار: مذاکرات مربوط به «منطقه تجارت آزاد چین-آسه‌آن ۳.۰» بین چین و آسه‌آن در اکتبر ۲۰۲۵ به طور اساسی به نتیجه رسید و هم اکنون آماده‌سازی‌ها برای امضای پروتکل ارتقایافته نسخه ۳.۰ در جریان است. به نظر شما این توافق چگونه توسعه اقتصادی منطقه‌ای را بیش از پیش ارتقا می‌بخشد؟

نخست وزیر لائوس: همکاری میان چین و آسه‌آن از اهمیتی فراوان برای آسه‌آن برخوردار است. کشورهای عضو آسه‌آن مجموعا ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و در حالی که جمعیت چین ۱.۴ میلیارد نفر است. لائوس به منظور ایجاد یک محیط خوب برای توسعه اقتصادی، قاطعانه از امضای پروتکل ارتقایافته «منطقه تجارت آزاد چین-آسه‌آن ۳.۰» حمایت می‌کند. در بیست و هفتمین «نشست رهبران آسه‌آن-چین» که اکتبر سال قبل برگزار شد، همه اعضای آسه‌آن از امضای پروتکل ارتقایافته حمایت کردند زیرا قادر است مبادلات اقتصادی و تجاری میان چین و کشورهای آسه‌آن را ارتقا دهد. معتقدم این پروتکل ارتقایافته به شکلی موفقیت‌آمیز طی «نشست سران آسه‌آن-چین» که قرار است امسال در مالزی برگزار شود، به امضا خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا