اَبَرقهرمانها در بحران؛ چرا جادوی هالیوود دیگر کار نمیکند؟
«دنیای مارول» به عنوان نمایندهای از فیلمهای اَبَرقهرمانی هالیوود، امسال فیلمهای پرخرجی را روانه بازار کرده است. اخیر «کاپیتان آمریکا ۴» در کشورهایی مثل فرانسه، چین و آمریکا اکران شده، اما با استقبال خوبی مواجه نشده است.
به نظر میرسد کاپیتان آمریکای «جدید» نتوانسته جایگاه سه فیلم نخست را تکرار کند. حتی با پیوستن «هریسون فورد»، ستاره کهنهکار فیلمهای اکشن، نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و در نهایت، طرفداران مشتاق را ناامید کرده است.
بر اساس آمارهایی که وبسایت «اسینمااسکور» منتشر کرده، فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا ۴» فقط امتیاز B- گرفته و در میان آثار دنیای مارول در آخرین جایگاه قرار دارد.
از نظر امتیازگیری، «کاپیتان آمریکا ۴» در وبسایت «روتن تومیتوز» فقط ۵۱ درصد امتیاز از منتقدان و ۸۰ درصد رضایت تماشاگران را به دست آورد. همچنین، میانگین امتیاز آن در وبسایت «متاکریتیک» فقط ۴۲ بود که در مقایسه با سه قسمت قبلی این مجموعه، افت محسوسی را نشان میدهد.
بر همین اساس وبسایت «هالیوود ریپورتر» بی رحمانه به انتقاد از «کاپیتان آمریکا ۴» پرداخت و نوشت: یک اثر متوسط دیگر از مارول که تقریبا هیچ الهامی از آن روایت پیچیده ندارد.
وبسایت «IGN» هم نوشت «کاپیتان آمریکا ۴» نه جسورانه است و نه نوآورانه. همچنین، روزنامه بریتانیایی «تایمز» این فیلم را «آشفته و بیمحتوا» توصیف کرده و آن را نشانهای از فقدان داستانهای تازه در دنیای مارول دانسته است.
روزنامه «دیلی تلگراف» بریتانیا هم «کاپیتان آمریکا ۴» را یک به اصطلاح «فیلم مهیج سیاسی» که هیچ هیجانی ندارد، توصیف و از آن انتقاد کرد.
«کاپیتان آمریکا ۴» در بازار چین، نه در جلب نظر مخاطبان موفق بوده و نه در گیشه درخشیده و حتی نمیتواند جایگاه انیمیشن «نزا ۲» را اندکی متزلزل کند.
«جانگ پنگ» یک پژوهشگر فیلم از «دانشگاه تربیت معلم نانجینگ» گفت استقبال ضعیف از «کاپیتان آمریکا ۴» در بازار چین بازتابی دقیق از مشکلات چندگانه فیلمهای مارول طی سالهای اخیر است نه صرفاً شکستی برای مفهوم «قهرمانگرایی فردی».
وی تاکید کرد با توجه به شرایط فعلی بازار، فیلمهای اخیر مارول به دلیل افت کیفیت، داستانهای پراکنده و شخصیتپردازی ابزاری، مخاطبان جهانی را دچار خستگی زیباییشناختی کردهاند. از سوی دیگر، پیشرفت سینمای داخلی چین نیز سطح انتظارات تماشاگران را افزایش داده است.
مخاطبان چینی کمتر به روایتهای قهرمانمحور آمریکایی جذب میشوند و ترجیح میدهند داستانهایی با رویکرد جمعگرایانه را دنبال کنند.
ارزشهای نهفته در آثار مارول با فرهنگ چین همخوانی ندارند و همین ناهماهنگی تا حدی باعث افزایش عدم پذیرش آنها در بازار شده است.
تنگنای مارول نتیجه تأثیر همزمان سه عامل کیفیت، فرهنگ و راهبرد بازار است. اگر هالیوود بخواهد دوباره توجه مخاطبان چینی را به خود جلب کند، باید بر تولید محتوای باکیفیت تمرکز کند و به حساسیتهای فرهنگی و نیازهای بازار توجه بیشتری نشان دهد، نه اینکه صرفا افول محبوبیت فیلمهای ابرقهرمانی را مقصر اصلی بداند.
داستانهای خوب مرز نمیشناسند، اما شیوه روایت آنها باید با زمانه همگام باشد.