از «ووکونگ» تا «نژا ۲»؛ نگاهی به درخشش جهانی «سبک چینی»
طی تعطیلات «عید بهار ۲۰۲۵»، انیمیشن چینی «نژا؛ غلبه پسر اهریمنی بر شاه اژدها» (که از این پسر نژا ۲ خوانده میشود)، در صدر جدول تاریخ گیشه سینمای چین نشست و به نخستین فیلم در جهان تبدیل شد که درآمد گیشه آن در یک بازار واحد از یک میلیارد دلار فراتر رفته است.
در حال حاضر برنامه اکران «نژا ۲» استرالیا، نیوزیلند، ایالات متحده، کانادا، ژاپن، سنگاپور و دیگر کشورها را پوشش میدهد. اکران اولیه این فیلم در آمریکای شمالی شنبه هشتم فوریه (۲۰ بهمن) در «سالن چایینز تی سی ال» هالیوود در لس آنجلس آمریکا برگزار شد. پیشفروش این فیلم در آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزیلند و سایر نقاط بالاست و رزرو بلیت برای برخی سانسها کار راحتی نیست. میتوان گفت انتظارات مخاطبان به طور کامل برآورده شده است.
پشت این موفقیت چشمگیر «نژا ۲»، ارتقای فراگیر زنجیره صنعت انیمیشن چین قرار دارد. برای ساخت این فیلم یک تیم چهار هزار نفره برای پنج سال زحمت کشیدند تا تمام فرآیندهای طراحی و تولید آن به طور کامل و دقیق انجام شود. فناوری رندرینگ و فناوری ضبط حرکت (موشن کپچر) به کار رفته در این فیلم، همچنین این انیمیشن چینی را قادر ساخت تا تبدیل «ورودی فناوری» به «خروجی استاندارد» را تکمیل کند.
نوآوری فناورانه، فیلم «نژا ۲» را قادر ساخته تا با میانگین گیشه روزانه صدها میلیون یوان، در بازار سینمای چین یکه تازی کند.
«نژا ۲» و بازی محبوب «افسانه سیاه؛ ووکونگ» که در سال ۲۰۲۴ منتشر شد، هر دو داستانهای اساطیری سنتی چینی را با روایتی جدید و سبک هنری بینالمللی به مخاطبان ارائه میدهند. فرهنگ چینی از طریق شکل دهی مدرن تصاویر کلاسیک با استقبال بالای مخاطبان و گیمرهای سراسر جهان قرار گرفته است.
خبرگزاری «رویترز» نوشت محبوبیت «نژا ۲» جذابیت بالای محتوای بومی چینی را ثابت میکند. مردم شاهد بودهاند که «نژا ۲» و «افسانه سیاه؛ ووکونگ» به عنوان آثار رقابتی بینالمللی جذابیت منحصربفرد فرهنگ چینی را به نمایش گذاشتهاند.
جذابیت این آثار باعث شده تولیدکنندگان بیشتری متوجه شوند که فرهنگ چینی نه فقط قادر به پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی است بلکه میتواند با بقیه جهان هم به اشتراک گذاشته شود.
«نژا » و «ووکونگ» دست به دست هم دادهاند تا جذابیت منحصربفرد عناصر فرهنگی چین را به دنیا نشان دهند. این الگوی جدید که توسط چنین آثاری خلق شده منطق «کنجکاوی فرهنگی» هالیوود را دگرگون ساخته و همچنین نهادهای فرهنگی مختلف را ترغیب میکند تا سنتهای خود را دوباره بررسی و کشف کنند و با اعتماد به نفس تصویری جدید از شکوفایی هر چه بیشتر و یادگیری تمدنها از یکدیگر را، خلق کنند.