آنچه جهان از موفقیت خارق العاده فیلم «نِزا ۲» می‌بیند

صنعت فیلم چین طی تعطیلات عید بهار امسال با درآمد حیرت انگیز ۹.۵۱ میلیارد یوان (۱.۳۳ میلیارد دلار) در گیشه و ۱۸۷ میلیون تماشاچی، رکوردها را شکست.

در میان موفقیت‌های سینمای چین، فیلم «نِزا؛ کودک اهریمن دریا را تسخیر می‌کند» (نِزا ۲) واقعا کانون توجه را از آن خود کرده است. تا عصر چهارشنبه ۵ فوریه (۱۷ بهمن)، «نِزا ۲» از نسخه قبلی خود پیشی گرفت و با بیش از ۵.۴ میلیارد یوان پیشتاز گیشه جهانی شد و پدیده‌ای دیگر را رقم زد.

اما چرا «نِزا ۲» اینقدر پرطرفدار است؟ به گفته برخی این محبوبیت به دلیل محتوای قوی، شخصیت‌های خوب‌پرداخته‌شده و اقتباس مدرن از یک داستان سنتی است که عمیقا در میان مخاطبان از آن استقبال شده است.

برخی دیگر موفقیت این فیلم را به «کارنامه» باکیفیت صنعت فیلم چین که به طوری فزاینده محصولاتی فاخرتر تولید می‌کند، با زنجیره تولیدی که توسط شرکت‌های انیمیشن داخلی متعدد ایجاد شده، نسبت می‌دهند.

از مدل سازی و نماپردازی تا طراحی اکشن و افکت‌های نور و سایه، تمام فریم‌های این فیلم نقاط قوت بسیاری را در خود جمع کرده است.

دلیل موفقیت شگفت انگیز «نِزا ۲» را می‌توان در دو جمله از «یانگ یو» کارگردان این فیلم، که به نام «جیائوزی» شهرت یافته، مشاهده کرد.

اول: «خوش‌شانسیم که در دوره‌ای عالی به سر می‌برم که به ما این فرصت را می‌دهد تا کاری را که دوست داریم انجام دهیم.» این نشان دهنده فرصت طلایی است که رشد صنعت فیلم چین و رونق بازار به ارمغان آورده است.

دوم: «هر اثری باید به گونه‌ای تولید شود که گویی آخرین آن است؛ جایی برای پیشرفت بیشتر برای خودت باقی نگذار.» این تجسم روح نوآوران چینی است که مستمرا با «نگرش مبتنی بر صفر» مرزها را جابجا می‌کنند.

مخاطبان جهانی شاهدند که فیلمسازان چینی داستان‌های چینی را از لنز زیبایی‌شناسی و ارزش‌های چینی تعریف می‌کنند، جایی که سنت با مدرنیته در تضاد است و شرق در درک متقابل با غرب ملاقات می‌کند.

درست همانطور که «نِزا» قوانین سه قلمرو را با قدرت «مروارید ازلی» در فیلم تغییر داد، سینمای چین نیز از طریق ژن مارپیچ دوگانه «فناوری + فرهنگ» در حال ایجاد یک چشم انداز صنعتی جدید است.

قابل پیش‌ بینی است که با توجه به آنکه زنجیره صنعتی انیمیشن چین عمیقا با مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی و محاسبات ابری ادغام می‌شود و سیستم زیبایی‌شناسی «سبک ملی جدید» به رسمیت شناخته می‌شود؛ این نه فقط نشان دهنده یک پیشرفت در صنعت فرهنگی است، بلکه به عنوان یک کمک جدید توسط چین به تنوع توسعه تمدن انسانی – توانمندسازی فرهنگ سنتی با فناوری مدرن و تقویت گفتگوی میان تمدن‌ها با اعتماد به نفس نوآورانه عمل می‌کند، بنابراین «استطوره آتش و باد» را به نگارش در می‌آورد که متعلق به عصر کنونی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا