کمک صنعت تحویل سریع به راحتی و رفاه در مناطق روستایی چین

همزمان با گسترش تجارت الکترونیک و توسعه شبکه‌های تحویل سریع به نقاط دورافتاده چین، نحوه خرید و زندگی مردم در حال تغییر و شکل گیری مجدد است.

دریافت تمام اقلام از مایحتاج روزانه گرفته تا خریدهای خاص باعث شده زندگی روستایی بیشتر با دنیا ارتباط برقرار نماید و فاصله‌های فیزیکی و فرهنگی را پر کند.

کاهش اختلاف

توسعه شبکه تحویل بسته‌ها در چین اختلاف میان نواحی شهری و روستایی را کاهش داده و برای روستانشینان قابلیت دسترسی به کالاها را فراهم کرده و جریان محصولات کشاورزی به شهرها را تسهیل نموده است.

صنعت تحویل بسته چین در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۴ با رکوردشکنی تحویل ۱۵۰ میلیارد بسته در ظرف یکسال، به یک نقطه عطف دست یافت. این نشان دهنده انعطاف پذیری اقتصادی چین و کارآمدی سیستم‌های لجستیک و تجارت الکترونیک این کشور است.

این افزایش تحویل بسته‌ها نقش صنعت لجستیک در اقتصاد چین را برجسته می‌سازد. طبق برآوردها، مصرف کننده متوسط چینی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ بسته در سال دریافت کرده که این با توجه به شبکه تحویل این کشور است که در هر ثانیه بیش از ۵۴۰۰ بسته را پردازش می‌کند.

با این حال، هزینه بالای حمل بسته به نقاط دور افتاده از گذشته یک چالش به حساب آمده به ویژه در مناطق غربی چین. این تنگنا مانع از بهره بردن بسیاری از مصرف کنندگان روستایی از تحویل سریع و مقرون به صرفه شده است. اما تا سال ۲۰۲۴، اقداماتی برای رفع این مشکل اتخاذ شده است.

ارسال به نقاط دورافتاده

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و شرکت‌های لجستیک از سال ۲۰۲۲ پیشگام مدل جدید «انتقال تجارت الکترونیک و حمل و نقل متمرکز» برای کاهش هزینه‌ها و مقابله با چالش‌های لجستیکی دسترسی به مناطق دور افتاده شده‌اند.

بسته‌هایی که قرار است به نقاط دور ارسال شوند، ابتدا به انبارهای انتقال فرستاده می‌شوند، مانند انبارهای شهر «شی‌آن» در استان «شاآنشی».

بسته‌ها در این انبارها دسته ‌بندی و سپس توسط عوامل لجستیکی به صورت تجمیعی به مقصد نهایی خود ارسال می‌شوند. این رویکرد ارسال تجمیعی به شکلی قابل توجه هزینه‌های تحویل را برای فروشندگان آنلاین به ویژه‌هایی آنهایی که به دلیل هزینه‌های بالای لجستیکی برای ارسال به مناطق غربی مردد هستند، کاهش داده است.

تقویت تجارت الکترونیک در غرب چین

چین مدت‌هاست در زیرساخت‌ها برای تقویت شبکه‌های تحویل در مناطق غربی سرمایه‌گذاری کرده تا موانع قدیمی رشد تجارت الکترونیک را برطرف کند. مراکز توزیع در حال توسعه توسعه و مسیرهای حمل و نقل به منظور بهبود کارآمدی عملیاتی در حال بهینه سازی هستند.

بر اساس اعلم «اداره پست دولتی چین»، از سال ۲۰۲۴ توسعه منطقه‌ای صنعت پست و تحویل سریع متوازن‌تر شده و در همین راستا سهم تحویل سریع در مناطق مرکزی و غربی همچنان رو به افزایش است. نرخ رشد حجم تجارت در این مناطق از میانگین ملی فراتر رفته است.

به لطف این پیشرفت‌ها، محصولات مناطق دورافتاده غربی مانند خربزه «چانگجی» شین جیانگ، گوشت گاومیش «نینگ‌چی» شی‌زانگ و گوجی‌بری قرمز «های‌شی» استان «چینگ‌های»، در حال حاضر به دست مشتریان در سراسر چین می‌رسد و بازارهایی جدید برای غذاهای مخصوص منطقه‌ای باز شده است.

این تجارت جدید در حال تحریک اقتصادهای محلی است و دسترسی به طیف وسیع‌تری از محصولات را برای مصرف کنندگان مناطق دورافتاده آسان‌تر کرده است.

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از طریق این مدل جدید حمل و نقل در حال کاهش هزینه‌های لجستیک، بهبود بازده عملیاتی و آزادسازی پتانسیل بازارهای غربی و روستایی کم‌برخوردار هستند.

این روش در حال کاهش اختلاف میان مناطق شرقی و غربی چین است و مزایای تجارت الکترونیک وتحویل سریع‌تر را برای جمعیت بیشتری به ارمغان می‌آورد.

با توجه به رشد و تکامل پیوسته صنعت تحویل سریع، این به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره در چین تبدیل شده است. با میانگین تحویل ۱۰۰ بسته به ازای هر نفر در سال، چین اتکای بی سابقه‌ای به خدمات تحویل بسته را تجربه می‌کند.

دیگر فقط موضوع دریافت بسته در میان نیست؛ ماجرا درباره نحوه زندگی و خرید مردم است به گونه‌ای که مناطق روستایی را به مراکز شهری وصل کرده و باعث شده جهان کوچکتر به نظر برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا